فهرست مطالب

4.5/5 - (2 امتیاز)

گوگل یه تغییر بزرگ توی الگوریتم جستجوی خودش ( الگوریتم کفتر گوگل Pigeon ) ایجاد کرد که بیشتر روی پیدا کردن کسب‌وکارهای محلی تمرکز داشت. این تغییر باعث شد تا مغازه‌ها و فروشگاه‌های کوچیک‌تر بیشتر توی نتایج جستجو دیده بشن.

الگوریتم کفتر گوگل Pigeon

اگه یه کسب‌کار کوچیک یه وبسایت خوب و محتوای باکیفیتی داشته باشه، حالا خیلی راحت‌تر می‌تونه مشتری‌های جدید پیدا کنه. این تغییر برای کاربران گوگل هم خیلی مفید بود، چون دیگه راحت‌تر می‌تونستن کسب‌وکارهای محلی رو پیدا کنن و اطلاعات مورد نیازشون رو پیدا کنن.

این تغییر بزرگ که بهش “کبوتر” میگن، تقریباً از سال ۲۰۱۴ شروع شد و باعث شد تا نتایج جستجوی محلی خیلی دقیق‌تر و مرتبط‌تر بشه. حالا دیگه کسب‌وکارهای محلی کوچیک هم می تونن مثل برندهای بزرگ توی نتایج جستجو دیده بشن.

اینکه یه مغازه کوچیک و خانوادگی بتونه کنار برندهای بزرگ توی نتایج جستجو باشه، خیلی عادله. به شرطی که این مغازه بتونه نیازهای مشتری رو به خوبی برطرف کنه.

گوگل با به‌روزرسانی پی‌درپی الگوریتم “کبوتر”، جستجوی محلی را متحول کرد.

گوگل برای اینکه جستجوی مکان‌های اطراف شما دقیق‌تر بشه، تغییرات بزرگی رو در الگوریتم جستجوی خودش و گوگل مپ ایجاد کرد. این تغییرات که با نام “کبوتر” شناخته می‌شن، باعث شدن نتایج جستجوی محلی خیلی دقیق‌تر و مرتبط‌تر با موقعیت شما بشن.

این به‌روزرسانی، به‌خصوص در طولانی‌مدت، خیلی موفق بود و باعث شد جستجوی محلی خیلی بهتر از قبل بشه. البته، گوگل بعد از به‌روزرسانی اولیه کبوتر، تغییرات کوچیک‌تر و بیشتری رو اعمال کرد تا مشکلات احتمالی رو برطرف کنه.

مثلاً یادتونه بعد از اولین به‌روزرسانی کبوتر، سایت Expedia به جای اینکه به‌عنوان یک سایت رزرو هتل نشون داده بشه، به‌عنوان یک هتل معمولی تو نتایج جستجوی هتل‌های نیویورک ظاهر می‌شد؟ یا اینکه بعضی سایت‌های بی‌کیفیت با استفاده از کلمات کلیدی خاص، خودشون رو توی نتایج جستجوی محلی بالا می‌آوردن؟ این مشکلات همگی با به‌روزرسانی‌های بعدی کبوتر حل شدن.

کلا بعد از هر تغییر بزرگ تو الگوریتم‌های جستجو، گوگل تغییرات کوچیک‌تری رو اعمال می‌کنه تا الگوریتم به بهترین شکل ممکن کار کنه. کبوتر هم از این قاعده مستثنی نبود.

به‌طور کلی، کبوتر رو میشه مهم‌ترین به‌روزرسانی تو زمینه جستجوی محلی دونست که تأثیر خیلی زیادی روی نتایج جستجو داشت.

گوگل و راز به‌روزرسانی کبوتر

گوگل معمولا درباره تغییراتی که در الگوریتم جستجویش ایجاد می‌کنه، زیاد حرف نمی‌زنه. به‌روزرسانی کبوتر هم از این قاعده مستثنی نبود.

گوگل اول یه توضیح کلی درباره کبوتر داد و گفت که این به‌روزرسانی کلیت جستجو رو بهتر کرده. بعدش هم دیگه چیزی نگفت و ما نفهمیدیم که آیا تغییرات دیگه ای هم توی کبوتر ایجاد شده یا نه.

گوگل گفته که بعد از انتشار اولیه کبوتر، دیگه درباره به‌روزرسانی‌های بعدی این الگوریتم حرفی نمی‌زنه. یعنی ممکنه کبوتر چندین بار دیگه هم به‌روز شده باشه، ولی ما ازش خبر نداشته باشیم.

به عبارت ساده‌تر: گوگل یه ابزار قدرتمند برای جستجو داره که بهش کبوتر می‌گن. این ابزار هر از گاهی تغییر می‌کنه تا نتایج جستجو بهتر بشه، اما گوگل دوست نداره که درباره این تغییرات زیاد حرف بزنه. پس ما دقیقا نمی‌دونیم که کبوتر تا حالا چند بار تغییر کرده و چه قابلیت‌های جدیدی پیدا کرده.

تأثیر به‌روزرسانی کبوتر گوگل بر نتایج جستجو

قبل از اینکه گوگل به‌روزرسانی کبوتر را انجام دهد، وقتی چیزی را در گوگل سرچ می‌کردیم و بعد در گوگل مپ همان چیز را جستجو می‌کردیم، نتایج خیلی با هم فرق می‌کرد. انگار دو تا دنیای جداگانه بودیم!

اما بعد از کبوتر، همه چیز تغییر کرد. حالا نتایج جستجو در گوگل و گوگل مپ خیلی به هم نزدیک‌تر شدند و انگار یه پازل کامل شده بود.

جستجوی معمولی

یکی از کارهای خوبی که کبوتر انجام داد، این بود که جستجوی محلی را خیلی بهتر کرد. مثلاً وقتی دنبال یک رستوران نزدیک خونه‌مون می‌گشتیم، نتایج دقیق‌تر و مرتبط‌تری می‌دیدیم.

گوگل مپ

در گوگل مپ هم همین اتفاق افتاد. قسمت‌هایی که نتایج محلی رو نشون می‌داد، خیلی بهتر شد و پیدا کردن مکان‌ها راحت‌تر از قبل شد.

سایت‌های دیگه هم سود بردن:

گوگل علاوه بر اینکه نتایج خودش رو بهتر کرد، به سایت‌های دیگه هم که مردم توش نظر می‌ذاشتن، مثل Yelp و Home Advisor، بیشتر اهمیت داد.

قبل از کبوتر، این سایت‌ها حسابی از گوگل شاکی بودن. می‌گفتن گوگل خیلی به خودش اهمیت می‌ده و به نظرات مردم تو سایت‌های دیگه توجه نمی‌کنه. حتی اگه کسی تو گوگل سرچ می‌کرد “نظر مردم تو Yelp راجع به این رستوران”، باز هم اول از همه نتایج خود گوگل رو نشون می‌داد.

اما بعد از کبوتر، این مشکل حل شد و سایت‌هایی مثل Yelp تونستن بهتر تو نتایج گوگل دیده بشن.

تغییرات بزرگ گوگل در جستجوی محلی

گوگل تغییرات بزرگی در نحوه نمایش نتایج جستجوی محلی ایجاد کرده که تأثیر زیادی روی کسب‌وکارهای محلی گذاشته است.

قبلاً، وقتی کسی در گوگل چیزی را جستجو می‌کرد که مربوط به یک مکان خاص بود، گوگل یک لیست بلندبالا از کسب‌وکارهای مختلف را نشان می‌داد. این به کسب‌وکارها فرصت بیشتری می‌داد تا دیده شوند.

اما گوگل با به‌روزرسانی جدیدی که انجام داد، این لیست طولانی را کوتاه‌تر کرد. حالا فقط چند تا از کسب‌وکارهای برتر را نشان می‌دهد. هدف گوگل از این کار این بود که نتایج جستجو را ساده‌تر و مفیدتر کند.

این تغییرات برای کسب‌وکارها یعنی چه؟ خوب، بعضی از کسب‌وکارها خیلی خوشحال شدند چون حالا بیشتر دیده می‌شدند، اما بعضی دیگر خیلی ناراحت شدند چون دیگر کسی سایتشان را نمی‌دید. چرا؟ چون گوگل اطلاعات مهمی مثل شماره تلفن و آدرس کسب‌وکارها را مستقیم در نتایج جستجو نشان می‌دهد. پس مردم دیگر نیازی ندارند که روی سایت کسب‌وکار بروند و این اطلاعات را پیدا کنند.

این یعنی چه؟

این یعنی گوگل دارد اطلاعات را از سایت‌های مختلف جمع‌آوری می‌کند و مستقیم به کاربران نشان می‌دهد. این کار برای کاربران خیلی خوب است چون به راحتی به اطلاعاتی که می‌خواهند می‌رسند، اما برای کسب‌وکارها ممکن است به این معنی باشد که ترافیک سایتشان کمتر شود.

آینده جستجو

این روند ادامه خواهد داشت. گوگل به این سمت می‌رود که اطلاعات بیشتری را مستقیم در نتایج جستجو نشان دهد و کمتر به سایت‌های دیگر وابسته باشد.

نتیجه‌گیری

این تغییرات بزرگ هستند و کسب‌وکارها باید خودشان را با این تغییرات وفق دهند. شاید دیگر نتوانیم مثل قبل روی ترافیک سایتمان حساب کنیم، اما هنوز راه‌های دیگری برای جذب مشتری وجود دارد.

نکته مهم: این تغییرات نشان می‌دهد که داشتن یک سایت خوب و کامل چقدر اهمیت دارد. گوگل اطلاعات را از سایت شما می‌گیرد و در نتایج جستجو نمایش می‌دهد. پس سایت شما باید اطلاعات دقیق و کاملی داشته باشد تا گوگل بتواند از آن استفاده کند.

سوال برای شما: با توجه به این تغییرات، شما چه کاری برای کسب‌وکارتان انجام می‌دهید؟

منبع: How the Google Pigeon Update Changed Local Search Results

4.5/5 - (2 امتیاز)

مقاله های دیگر