فهرست مطالب

4.5/5 - (2 امتیاز)

رتبه صفحات شما در نتایج گوگل تاثیر زیادی در موفقیت کسب و کارتان دارد. یکی از فاکتورهای تاثیرگذار و مهم در سئو و رتبه بندی صفحات، لینک‌‌سازی داخلی سایت است که به صورت فالو (Follow) و نوفالو (Nofollow) انجام می‌شود؛ اما نوفالو کردن لینک‌های خارجی در وردپرس چطوری هست، چه زمانی استفاده می‌شود و چطور می‌توان لینک‌های داخلی سایت وردپرسی خود را نوفالو کرد؟ در این مقاله قصد داریم نحوه نوفالو کردن لینک های خارجی در وردپرس را به صورت دستی و با استفاده از افزونه توضیح دهیم.

نوفالو کردن لینک‌های خارجی در وردپرس

لینک نوفالو چیست؟

قبل از اینکه درباره نو فالو کردن لینک در وردپرس صحبت کنیم، اجازه دهید مفهوم لینک‌ نوفالو در وردپرس را توضیح دهیم. لینک‌ Nofollow یک ویژگی‌ HTML است که به لینک‌ها اضافه می‌شوند تا به موتورهای جستجو اعلام کنند که آن لینک را دنبال نکنند.

در واقع لینکسازی در سایت تاثیر مهمی روی رتبه‌بندی صفحات سایت دارد؛ وقتی به یک سایت خارجی لینک می‌دهید به گوگل این سیگنال را می‌دهید که قصد دارید به لینک اعتبار دهید؛ همین مساله روی رتبه آن صفحه در نتایج گوکل تاثیر مثبت می‌گذارد. لینک نوفالو (Nofollow Link) یکی از انواع لینک‌های کاربردی در سایت است و هنگامی که موتورهای جستجو با یک لینک nofollow مواجه می شوند، این لینک را دنبال نکرده و هیچ اعتباری به وب سایت پیوند داده شده نمی‌دهند. در واقع شما به گوگل می‌گویید این لینک صرفاً برای قرار گرفتن در سایت استفاده شده است و هیچ اعتباری از صفحه به آن داده نشود.

لینک نوفالو چیست؟

لینک‌های داخلی و خارجی تاثیر بسیار زیادی در رتبه‌بندی سایت‌ها دارند. زمانی که شما به سایتی لینک فالو بدهید، گوگل آن را به عنوان یک صفحه ارزشمند از نظر سایت شما می‌شناسد. در نهایت، اگر سایت شما رتبه خوبی داشته باشد منجر به بهبود رتبه صفحه و سایت مقصد می‌شود. این در حالی است که در بسیاری از مواقع صاحبان کسب‌وکار چنین هدفی ندارند.

چه زمانی باید لینک‌ها را نوفالو کرد؟

کاربرد لینک نوفالو چیست؟ چرا باید لینک‌ها را نوفالو کرد؟ اگر قصد اعتبار بخشیدن به سایت‌های دیگر را ندارید، نباید لینک آنها را در سایت خود قرار دهید. اما گاهی اوقات شرایطی پیش می‌آید که مجبور به قرار دادن لینک سایت‌های دیگر در صفحات سایت خود هستید، اما باید آنها را نوفالو کنید. افزودن لینک نوفالو به صفحه در مواقع زیر اتفاق می‌افتد.

  • لینک‌دهی به سایت‌های مرجع

اگر محتوایی در سایت خود منتشر کرده‌اید که باید به سایت مرجع لینک دهید، لینک نوفالو گزینه مناسبی است. دلیل آن هم این است که هدف از لینک دادن به مرجع، بهبود رتبه آن سایت در موتورهای جستجو نیست؛ بلکه آشنایی مخاطب با سایت است؛ پس دلیلی هم ندارد که بخواهید به آن اعتبار ببخشید و لینک فالو در محتوای خود قرار دهید.

  • معرفی سایت‌های همکار

گاهی اوقات کسب‌وکارها لینک سایت‌های همکاری را قرار می‌دهند اما باز هم هدف، بهبود رتبه سایت آن‌ها در گوگل نیست. به‌خصوص که اگر موضوع و محتوای سایت یکسان باشد، این کار از نظر سئو کاملاً به ضررتان است. در چنین شرایطی از لینک نوفالو استفاده می‌کنید تا جلوی رشد رقیب خود برای رسیدن به رتبه بالاتر از سایتتان را بگیرید. در کل سعی کنید به محتوای رقیب خود لینک ندهید.

  • بازاریابی وابسته یا افیلیت مارکتینگ

اگر در سایت خود از سیستم افیلیت مارکتینگ برای کسب درآمد استفاده می‌کنید، لینک فالو یا نوفالو تاثیری در موفقیت این شیوه مارکتینگ ندارد. در هر صورت، کاربری که از طرف سایت شما وارد لینک موردنظر می‌شود و خرید انجام می‌دهد، ثبت شده و منجر به کسب درآمد برای شما می‌شود. در چنین شرایطی، استفاده از لینک فالو سودی برای شما ندارد و تنها به سایت موردنظر اعتبار منتقل می‌کند.

  • حمایت از سایت‌های دیگر

اگر هدفتان حمایت از سایت‌های دیگر است و می‌خواهید کاربران از سایت شما وارد سایت موردنظر شوند، باید لینک را نوفالو کنید. البته در صورتی که هدفتان این است که با قرار دادن لینک سایت موردنظر به بهبود رتبه آن در گوگل کمک کنید، باید حتماً از لینک فالو استفاده کنید. در غیر این صورت برای قرار دادن لینک سایت موردنظر در محتوا یا سایدبار از لینک نوفالو استفاده کنید.

چطور بفهمیم یک لینک نوفالو است؟

برای تشخیص اینکه لینک‌های یک صفحه فالو یا نوفالو هستند، اولین چیزی که باید بدانید، آشنایی با ساختار لینک نوفالو است. کد زیر را ببینید:

کپی کد

در کد بالا یک ویژگی به نام “rel=”nofollow وجود دارد که نشان‌دهنده نوفالو بودن لینک است. اگر این بخش وجود نداشت یا با “rel=”follow روبرو شدید، یعنی لینک فالو است. اما چطور این کد را در سورس سایت خود پیدا کنید؟ در چنین شرایطی وارد صفحه سایت موردنظر شده و روی آن کلیک راست کرده، سپس گزینه inspect را انتخاب کنید. به این ترتیب سورس صفحه به شما نمایش داده می‌شود که تمام کدهای آن صفحه را در خود جای داده است.

روش‌های نوفالو کردن لینک در وردپرس

نوفالو کردن لینک‌های خارجی یکی از مراحل مهم چک لیست سئو وردپرس است. در حال حاضر بسیاری از سایت‌ها با استفاده از وردپرس طراحی شده‌اند؛ همین مسئله باعث شده تا بسیاری از کاربران به دنبال راهی برای نوفالو کردن لینک‌های سایت خود باشند. اما چطور می‌توان لینک‌های سایت را نوفالو کرد؟ دو راه‌کار وجود دارد که در ادامه به صورت مرحله به مرحله بررسی می‌کنیم.

نوفالو کردن لینک‌های خارجی در وردپرس به صورت دستی

اولین راه برای نوفالو کردن لینک‌ خارجی در وردپرس، بدون افزونه و به صورت دستی است:

  • نوفالو کردن لینک از طریق کدهای قالب

اولین راه این است که از طریق کدهای سایت، لینک‌های استفاده شده در بخش‌های مختلف را نوفالو کنید. البته اگر لینک‌های موردنظر در بخش‌های خاصی از سایت نظیر هدر یا فوتر وجود دارند، تنها راه نوفالو کردن همین است. این مورد هم نیاز به کدنویسی دارد و باید تمام کدهای سایت که در آن لینکی وجود دارد، بررسی و ویرایش شود.

برای مثال گاهی اوقات تعداد لینک‌های منوی سایت شما زیاد است و می‌خواهید بخشی از این لینک‌ها را نوفالو کنید؛ به این ترتیب باید از طریق تغییر در کد قالب این کار را انجام دهید. البته باید با برنامه نویسی وردپرس آشنایی داشته باشید.
  • استفاده از ویرایشگر وردپرس برای نوفالو کردن لینک های خارجی

اگر لینک‌های موردنظرتان داخل محتوا قرار دارند، کافی است هنگام قرار دادن لینک در نوشته یا صفحه موردنظر، از طریق تنظیمات ویرایشگر وردپرس و طی مراحل زیر، نوفالو کردن لینک خارجی را انجام دهید.

  • ابتدا به داشبورد وردپرس وارد شوید.
  • برگه یا نوشته‌ای که قصد اضافه کردن لینک نوفالو به آن را دارید، باز کنید.
  • روی سربرگ متن در ویرایشگر وردپرس کلیک کنید.
  • با تغییر کد HTML لینک، ویژگی Nofollow را به لینک موردنظر اضافه کنید. (در بخش‌های قبلی ساختار لینک نوفالو را نشان دادیم)
  • نوشته یا برگه را بروزرسانی کنید.

نوفالو کردن لینک‌ خارجی در وردپرس با استفاده از افزونه Rank Math

برای نوفالو کردن لینک خارجی با رنک مث کافی است پس از نصب افزونه، از طریق منوی پیشخوان وردپرس وارد بخش تنظیمات عمومی > سربرگ پیوندها شوید. در این بخش گزینه‌ای به نام Nofollow کردن پیوندهای خارجی وجود دارد. زمانی که این گزینه فعال باشد، تمام لینک‌های خارجی سایت شما با ویژگی نوفالو در سایت منتشر می‌شوند. از این پس تمام لینک‌های منتشر شده در سایت شما نوفالو هستند و نیازی به تغییر دستی آنها در سایت نیست.

نوفالو کردن لینک‌ خارجی در وردپرس با استفاده از افزونه Rank Math

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که اگر بخواهید لینک یکی از مطالب شما نظیر رپورتاژ آگهی منتشرشده برای سایت‌های دیگر فالو باشد، باید چه کار کرد؟ خوشبختانه افزونه قدرتمند Rank Math این امکان را فراهم کرده است که لینک‌های مطلب موردنظر را به صورت فالو منتشر کنید. برای این کار، وارد بخش ویرایش مطلب موردنظر شوید و سپس گزینه “استثناء از rel=nofollow برای این لینک” را فعال کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)