فهرست مطالب

5/5 - (1 امتیاز)

راهنمای کامل به‌روزرسانی الگوریتم پنگوئن گوگل

ده سال از زمانی که الگوریتم پنگوئن گوگل را معرفی کرد و رویکرد سخت‌گیرانه‌تری در برابر روش‌های دستکاری‌آمیز ساخت لینک اتخاذ کرد، می‌گذرد.

این الگوریتم به‌روزرسانی‌های متعددی داشته و به بخشی جدایی‌ناپذیر و لحظه‌ای از هسته اصلی الگوریتم گوگل تبدیل شده است. در نتیجه، جریمه‌ها کمتر شده‌اند، اما هنوز هم به صورت جزئی یا کلی برای کل سایت اعمال می‌شوند.

ارور پنگوئن

هشدار لینک‌های غیرطبیعی در کنسول جستجوی گوگل تصویر توسط نویسنده، مه 2022 گوگل ادعا می‌کند که بخش زیادی از لینک‌های بی‌کیفیت آنلاین را نادیده می‌گیرد، اما همچنان نسبت به الگوهای غیرطبیعی مانند طرح‌های لینک، شبکه‌های خصوصی بلاگ (PBN)، تبادل لینک و الگوهای لینک‌دهی خروجی غیرطبیعی هوشیار است و آن‌ها را رصد می‌کند.

معرفی الگوریتم پنگوئن

در سال ۲۰۱۲، گوگل رسماً “به‌روزرسانی الگوریتم وب اسپم” را معرفی کرد که به طور خاص بر روی اسپم لینک و روش‌های دستکاری‌شده ساخت لینک تمرکز داشت.

این الگوریتم وب اسپم بعدها با نام الگوریتم پنگوئن شناخته شد (به طور رسمی) از طریق یک توییت از مت کاتس که در آن زمان رئیس تیم وب اسپم گوگل بود.

در حالی که گوگل به طور رسمی این الگوریتم را پنگوئن نامید، هیچ توضیح رسمی در مورد منشأ این نام وجود ندارد.

نام الگوریتم پاندا از یکی از مهندسان کلیدی درگیر با آن گرفته شده است و بسیار محتمل است که نام پنگوئن نیز از منبع مشابهی نشأت گرفته باشد.

یکی از نظریه‌های مورد علاقه من در مورد نام‌گذاری پنگوئن این است که به پنگوئن، از شخصیت‌های کمیک‌های بتمن دی‌سی، ادای احترام می‌کند.

اطلاعیه کوتاه آب و هوایی: ما اولین به‌روزرسانی داده‌های الگوریتم پنگوئن را یک ساعت پیش انجام دادیم. کمتر از 0.1 درصد از جستجوهای انگلیسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر: http://t.co/ztJiMGMi

— مت کاتس (@mattcutts) ۲۶ مه ۲۰۱۲

قبل از الگوریتم پنگوئن، حجم لینک‌ها نقش بزرگ‌تری در تعیین امتیاز یک صفحه وب هنگام خزش، نمایه سازی و تحلیل توسط گوگل داشت.

این بدان معنا بود که وقتی نوبت به رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها بر اساس این امتیازها برای صفحات نتایج جستجو می‌رسید، برخی از وب‌سایت‌ها و محتواهای کم‌کیفیت در موقعیت‌های برجسته‌تر در نتایج جستجوی ارگانیک نسبت به آنچه باید، ظاهر می‌شدند.

چرا به الگوریتم پنگوئن گوگل نیاز بود؟

جنگ گوگل علیه محتواهای بی‌کیفیت با الگوریتم پاندا آغاز شد و پنگوئن به عنوان سلاحی جدید به این جنگ اضافه شد.

پنگوئن پاسخ گوگل به افزایش استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه برای دستکاری نتایج جستجو بود.

کاتس در کنفرانس SMX Advanced 2012 گفت:

“ما به دنبال راهی برای مقابله با محتوای بی‌کیفیت بودیم. این کار با پاندا شروع شد و سپس متوجه شدیم که اسپم زیادی وجود دارد و پنگوئن برای مقابله با آن طراحی شد.”

هدف این الگوریتم، کنترل بیشتر و کاهش اثربخشی برخی از تکنیک‌های اسپم کلاه سیاه بود.

با درک بهتر و پردازش انواع لینک‌هایی که وب‌سایت‌ها کسب می‌کردند، پنگوئن تلاش می‌کرد تا اطمینان حاصل کند که لینک‌های طبیعی، معتبر و مرتبط به وب‌سایت‌هایی که به آن‌ها اشاره می‌کردند امتیاز می‌دهند، در حالی که لینک‌های دستکاری شده و اسپمی تنزل می‌یافتند.

پنگوئن فقط با لینک‌های ورودی به یک سایت سروکار دارد. گوگل فقط به لینک‌هایی که به سایت مورد نظر اشاره می‌کنند نگاه می‌کند و به هیچ وجه به لینک‌های خروجی از آن سایت توجه نمی‌کند.

راه اندازی اولیه و تاثیرگذاری الگوریتم پنگوئن گوگل

طبق برآوردهای خود گوگل، زمانی که الگوریتم پنگوئن در آوریل 2012 برای اولین بار معرفی شد، بیش از 3 درصد از نتایج جستجو را تحت تاثیر قرار داد.

مَت کَتس در توییتی در 26 مه 2012 نوشت: “خبر کوتاه: ما اولین به‌روزرسانی داده‌های الگوریتم پنگوئن را یک ساعت پیش منتشر کردیم. این به‌روزرسانی کمتر از 0.1 درصد از جستجوهای انگلیسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.”

پنگوئن 2.0، چهارمین به‌روزرسانی (شامل راه‌اندازی اولیه) این الگوریتم، در مه 2013 منتشر شد و تقریباً 2.3 درصد از کل جستجوها را تحت تاثیر قرار داد.

در زمان راه‌اندازی، گفته می‌شد که پنگوئن دو روش دستکاری خاص را هدف قرار می‌دهد: طرح‌های لینک‌سازی و پرکردن بیش از حد از کلمات کلیدی.

طرح‌های لینک‌سازی اصطلاحی کلی برای روش‌های دستکاری در ساخت لینک است، مانند تبادل لینک، خرید لینک و سایر روش‌های غیرطبیعی ساخت لینک که در دستورالعمل‌های طرح‌های لینک‌سازی گوگل شرح داده شده است.

راه‌اندازی اولیه پنگوئن همچنین به پرکردن بیش از حد از کلمات کلیدی پرداخت که از آن زمان به بعد با الگوریتم پاندا (که بیشتر به عنوان الگوریتمی برای ارزیابی کیفیت محتوا و سایت در نظر گرفته می‌شود) مرتبط شده است.

بروزرسانی‌ها و تغییرات کلیدی الگوریتم پنگوئن گوگل

از زمان راه‌اندازی الگوریتم پنگوئن در سال 2012، به‌روزرسانی‌های متعدد و تغییراتی در آن اعمال شده است. همچنین ممکن است تغییرات دیگری نیز اعمال شده باشد که به عنوان به‌روزرسانی‌های ناشناخته الگوریتم در تاریخ ثبت شده‌اند.

  • Google Penguin 1.1: March 26, 2012

این به‌روزرسانی تغییر مستقیمی در الگوریتم ایجاد نکرد، بلکه اولین بازبینی داده‌های موجود در آن بود.

در این مرحله، وب‌سایت‌هایی که در ابتدا تحت تأثیر راه‌اندازی الگوریتم قرار گرفته بودند و به‌طور فعال برای پاکسازی پروفایل لینک‌های خود اقدام کرده بودند، شاهد بهبود رتبه خود بودند. در حالی که سایر وب‌سایت‌هایی که در مرحله اول توسط پنگوئن شناسایی نشده بودند، تحت تأثیر قرار گرفتند.

  • Google Penguin 1.2: October 5, 2012

این به‌روزرسانی نیز یک بازبینی داده‌ای بود. این به‌روزرسانی علاوه بر تأثیرگذاری بر جستجوهای انگلیسی زبان، جستجوهای بین‌المللی را نیز تحت تأثیر قرار داد.

  • Google Penguin 2.0: May 22, 2013

این نسخه از الگوریتم پنگوئن، نسخه پیشرفته‌تری بود و نحوه تأثیرگذاری الگوریتم بر نتایج جستجو را تغییر داد.

پنگوئن 2.0 حدود 2.3 درصد از جستجوهای انگلیسی زبان و همچنین سایر زبان‌ها را به طور متناسب تحت تأثیر قرار داد.

همچنین این اولین به‌روزرسانی پنگوئن بود که فراتر از صفحه اصلی وب‌سایت و صفحات دسته‌بندی سطح بالا به دنبال شواهدی از اسپم لینک ارجاع‌شده به وب‌سایت می‌گشت.

  • Google Penguin 2.1: October 4, 2013

تنها به‌روزرسانی برای پنگوئن 2.0 (2.1) در 4 اکتبر همان سال انجام شد. این به‌روزرسانی حدود 1 درصد از جستجوها را تحت تأثیر قرار داد.

در حالی که هیچ توضیح رسمی از سوی گوگل ارائه نشد، داده‌ها نشان می‌دهند که به‌روزرسانی داده‌ای 2.1 نیز در مورد نحوه بررسی عمیق پنگوئن در یک وب‌سایت پیشرفت کرده و به صورت عمیق‌تری خزش انجام داده و تجزیه و تحلیل بیشتری در مورد اینکه آیا لینک‌های اسپم وجود دارد یا خیر، انجام داده است.

  • Google Penguin 3.0: October 17, 2014

اگرچه این به‌روزرسانی به‌عنوان یک به‌روزرسانی بزرگ معرفی شد، در واقع یک به‌روزرسانی مجدد داده‌ها بود؛ این به‌روزرسانی به سایت‌هایی که در به‌روزرسانی‌های قبلی تحت تأثیر قرار گرفته بودند اجازه داد تا بهبود پیدا کنند، در حالی که بسیاری دیگر که همچنان از روش‌های اسپم برای لینک‌سازی استفاده می‌کردند و از رادار تأثیرات قبلی فرار کرده بودند، این بار تحت تأثیر قرار گرفتند.

پیر فار، یکی از مهندسان گوگل، این موضوع را در پروفایل Google+ خود تأیید کرد و گفت که این به‌روزرسانی چند هفته طول می‌کشد تا به‌طور کامل اجرا شود.

فار همچنین بیان کرد که این به‌روزرسانی کمتر از 1 درصد از جستجوهای انگلیسی را تحت تأثیر قرار داد.

  • Google Penguin 4.0: September 23, 2016

تقریباً دو سال پس از به‌روزرسانی 3.0، آخرین به‌روزرسانی الگوریتم پنگوئن راه‌اندازی شد.

بزرگترین تغییر در این نسخه این بود که پنگوئن بخشی از الگوریتم اصلی شد.

وقتی یک الگوریتم به بخشی از هسته تبدیل می‌شود، به این معنی نیست که عملکرد الگوریتم تغییر کرده یا ممکن است دوباره به طور چشمگیری تغییر کند.

این بدان معناست که درک گوگل از الگوریتم تغییر کرده است، نه خود الگوریتم.

اکنون که پنگوئن همزمان با هسته اصلی اجرا می‌شود، وب‌سایت‌ها و لینک‌ها را به‌صورت بلادرنگ ارزیابی می‌کند. این بدان معناست که شما می‌توانید تأثیرات فوری (به‌طور معقول) کارهای ساخت لینک یا اصلاح خود را مشاهده کنید.

پنگوئن جدید همچنین در اعمال جریمه‌های مبتنی بر لینک دست و پاگیر نبود، بلکه ارزش خود لینک‌ها را کاهش می‌داد. این در تضاد با تکرارهای قبلی پنگوئن است که در آن موارد منفی مجازات می‌شدند.

با این حال، مطالعات و تجربه شخصی نشان می‌دهند که جریمه‌های الگوریتمی مرتبط با بک‌لینک‌ها هنوز هم وجود دارند.

داده‌های منتشر شده توسط متخصصان سئو (مانند مایکل کاتام) و همچنین مشاهده لغو کاهش رتبه‌های الگوریتمی از طریق فایل‌های رد پس از پنگوئن 4.0، این باور را تقویت می‌کند.

کاهش رتبه ناشی از الگوریتم پنگوئن گوگل

مدت کوتاهی پس از معرفی الگوریتم پنگوئن، وب‌مسترها و برندهایی که از تکنیک‌های ساخت لینک دستکاری شده استفاده کرده بودند یا پروفایل بک‌لینک خود را با حجم زیادی از لینک‌های بی‌کیفیت پر کرده بودند، شروع به کاهش ترافیک ارگانیک و رتبه خود کردند.

همه کاهش رتبه‌های ناشی از پنگوئن سراسری نبودند – برخی جزئی بودند و تنها گروه خاصی از کلمات کلیدی طولانی را که به شدت اسپم شده و بیش از حد بهینه شده بودند، مانند محصولات کلیدی و در برخی موارد حتی برندها، تحت تأثیر قرار می‌داد.

یک وب‌سایت تحت تأثیر جریمه پنگوئن که 17 ماه طول کشید تا از آن خارج شود.

کاهش رتبه ناشی از الگوریتم پنگوئن گوگل

تأثیر پنگوئن همچنین می‌تواند بین دامنه‌ها منتقل شود، بنابراین تغییر دامنه و هدایت مجدد دامنه قدیمی به دامنه جدید می‌تواند در دراز مدت مشکلات بیشتری ایجاد کند.

آزمایش‌ها و تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از ریدایرکت 301 یا 302 تأثیر پنگوئن را از بین نمی‌برد و جان مولر در انجمن وب‌مسترهای گوگل تأیید کرد که استفاده از متا ریفرش از یک دامنه به دامنه جدید نیز می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.

به طور کلی، ما توصیه می‌کنیم از ریدایرکت‌های نوع متا ریفرش استفاده نکنید، زیرا این کار می‌تواند باعث سردرگمی کاربران (و خزنده‌های موتورهای جستجو که ممکن است آن را به عنوان یک تلاش برای ریدایرکت اشتباه بگیرند) شود.

بازیابی از جریمه پنگوئن گوگل

ابزار رد کردن لینک‌ها (disavow) همیشه یک دارایی ارزشمند برای متخصصان سئو بوده است و حتی بعد از اینکه الگوریتم پنگوئن بخشی از هسته اصلی الگوریتم گوگل شد، این موضوع تغییر نکرد.

همان‌طور که انتظار می‌رود، مطالعات و نظریه‌های مختلفی وجود دارد که ادعا می‌کنند رد کردن لینک‌ها هیچ کمکی به بهبود رتبه‌بندی سایت‌هایی که به دلیل لینک‌های نامربوط جریمه شده‌اند نمی‌کند، اما این نظریه توسط نمایندگان گوگل به صورت عمومی رد شده است.

@joshbachynski می‌گوید رد کردن لینک‌ها می‌تواند در مورد جریمه پنگوئن مفید باشد.

— Matt Cutts (@mattcutts) 28 ژوئن 2013

با این حال، گوگل توصیه می‌کند که ابزار رد کردن لینک‌ها تنها به عنوان آخرین راه حل در مواجهه با اسپم لینک‌ها استفاده شود، زیرا رد کردن یک لینک بسیار آسان‌تر (و از نظر تأثیرگذاری، سریع‌تر) از ارسال درخواست تجدیدنظر برای لینک‌های خوب است.

فایل Disavow چیست و چه مواردی باید در آن قرار گیرد؟

فایل Disavow فایلی است که شما به گوگل ارسال می‌کنید تا به آن بگویید تمام لینک‌های موجود در این فایل را نادیده بگیرد تا هیچ تأثیری بر سایت شما نداشته باشند.

نتیجه این کار این است که لینک‌های منفی دیگر باعث ایجاد مشکلات رتبه‌بندی منفی برای سایت شما نخواهند شد، مانند آنچه که با الگوریتم پنگوئن اتفاق می‌افتاد.

اما این بدان معناست که اگر به اشتباه لینک‌های باکیفیت را در فایل Disavow خود قرار داده باشید، این لینک‌ها دیگر به رتبه‌بندی شما کمک نخواهند کرد.

نیازی به اضافه کردن هیچ توضیحی در فایل Disavow خود ندارید مگر اینکه صرفاً برای مرجع خودتان باشد. فقط شامل کردن لینک‌ها کافی است.

گوگل هیچ یک از یادداشت‌های شما در فایل Disavow را نمی‌خواند، زیرا آن‌ها آن را به صورت خودکار پردازش می‌کنند بدون اینکه هیچ انسانی آن را بخواند.

برخی افراد اضافه کردن یادداشت‌های داخلی را مفید می‌دانند، مانند تاریخ اضافه شدن گروهی از URLها به فایل Disavow یا نظرات در مورد تلاش‌های آن‌ها برای تماس با مدیر وب سایت برای حذف یک لینک.

پس از آپلود فایل Disavow، گوگل یک تأییدیه برای شما ارسال می‌کند.

اما در حالی که گوگل بلافاصله آن را پردازش می‌کند، بلافاصله این لینک‌ها را حذف نخواهد کرد. بنابراین، شما بلافاصله پس از ارسال فایل Disavow بهبود نخواهید یافت.

گوگل هنوز باید به بیرون رفته و هر یک از لینک‌های موجود در فایل Disavow شما را خزش کند، اما خود فایل Disavow باعث نمی‌شود گوگل به طور خاص آن صفحات را خزش کند.

همچنین، هیچ راهی برای تعیین اینکه کدام لینک‌ها حذف شده‌اند و کدام‌ها حذف نشده‌اند وجود ندارد، زیرا گوگل همچنان هر دو را در گزارش لینک‌سازی شما در کنسول جستجوی گوگل قرار می‌دهد.

اگر قبلاً فایل Disavow را برای گوگل ارسال کرده‌اید، آن‌ها آن فایل را با فایل جدید شما جایگزین می‌کنند، نه اینکه به آن اضافه کنند.

بنابراین، مهم است که مطمئن شوید اگر قبلاً لینک‌هایی را رد کرده‌اید، آن‌ها را در فایل Disavow جدید خود نیز بگنجانید.

شما همیشه می‌توانید یک نسخه از فایل Disavow فعلی را در کنسول جستجوی گوگل دانلود کنید

پیدا کردن بک لینک‌های شما

اگر فکر می‌کنید سایت شما به دلیل پنگوئن گوگل تحت تاثیر منفی قرار گرفته است، باید یک بررسی لینک انجام دهید و لینک‌های بی‌کیفیت یا اسپمی را حذف یا دیساوو کنید.

گوگل سرچ کنسول لیستی از بک لینک‌ها را برای مالکان سایت ارائه می‌دهد، اما توجه داشته باشید که این لیست شامل لینک‌هایی است که از قبل نوفالو هستند.

اگر لینک نوفالو باشد، هیچ تاثیری بر سایت شما نخواهد داشت. اما به خاطر داشته باشید که سایت می‌تواند در آینده بدون اطلاع قبلی این نوفالو را حذف کند.

ابزارهای شخص ثالث زیادی نیز وجود دارند که لینک‌های سایت شما را نشان می‌دهند، اما از آنجایی که برخی از وب‌سایت‌ها مانع از خزش ربات‌های شخص ثالث در سایت خود می‌شوند، نمی‌توانند تمام لینک‌های اشاره کننده به سایت شما را نشان دهند.

در حالی که برخی از سایت‌هایی که این ربات‌ها را مسدود می‌کنند، سایت‌های باکیفیت و شناخته شده‌ای هستند که نمی‌خواهند پهنای باند خود را برای این ربات‌ها هدر دهند، اما برخی سایت‌های اسپمی نیز از آن برای پنهان کردن لینک‌های بی‌کیفیت خود از گزارش شدن استفاده می‌کنند.

نظارت بر بک لینک‌ها نیز یک کار ضروری است، زیرا گاهی اوقات صنعت ما کاملا صادق نیست و حملات سئو منفی می‌تواند رخ دهد. در این مواقع، یک رقیب لینک‌های اسپمی می‌خرد و آن‌ها را به سایت شما هدایت می‌کند.

بسیاری از افراد از “سئو منفی” به عنوان بهانه‌ای استفاده می‌کنند که سایت آن‌ها توسط گوگل به دلیل لینک‌های بی‌کیفیت شناسایی شده است.

با این حال، گوگل گفته است که آن‌ها در تشخیص این موارد بسیار خوب هستند، بنابراین چیزی نیست که اکثر مالکان وب‌سایت‌ها نگران آن باشند.

این همچنین بدان معناست که استفاده پیشگیرانه از ویژگی دیساوو بدون نشانه واضحی از پنالتی الگوریتمی یا اطلاعیه یک اقدام دستی ایده خوبی نیست.

با این حال، جالب است که یک نظرسنجی انجام شده توسط SEJ در سپتامبر 2017 نشان داد که 38 درصد از سئوکارها هرگز بک لینک‌ها را دیساوو نمی‌کنند.

بررسی پروفایل بک لینک و بررسی دقیق هر دامنه لینک دهنده از نظر اینکه آیا لینکی است که می‌خواهید یا نه، کار ساده‌ای نیست.

شرایط و ضوابط وب‌سایت در مورد لینک‌دهی به وب‌سایت مورد نظر.

ارزیابی کیفیت بک‌لینک‌ها

بسیاری از افراد در ارزیابی کیفیت بک‌لینک‌ها با مشکل مواجه می‌شوند.

فکر نکنید که هر بک‌لینکی که از یک دامنه .edu می‌آید، لزوماً باکیفیت است.

بسیاری از دانشجویان، لینک‌هایی از وب‌سایت‌های شخصی خود در این دامنه‌های .edu می‌فروشند که بسیار اسپمی هستند و باید دیساوو شوند.

همچنین، بسیاری از سایت‌های هک‌شده در دامنه‌های .edu وجود دارند که بک‌لینک‌های باکیفیتی ندارند.

فقط بر اساس نوع دامنه قضاوت نکنید. در حالی که نمی‌توانید در مورد دامنه‌های .edu فرضیه‌های خودکار داشته باشید، همین مسئله در مورد تمام TLDها و ccTLDها نیز صدق می‌کند.

گوگل تأیید کرده است که صرف وجود داشتن در یک TLD خاص، به رتبه‌بندی جستجو کمک نمی‌کند یا به آن آسیب نمی‌رساند. اما شما باید ارزیابی‌های فردی انجام دهید.

یک جوک قدیمی وجود دارد که می‌گوید هیچ صفحه باکیفیتی در دامنه .info وجود ندارد زیرا بسیاری از اسپمرها از آن‌ها استفاده می‌کردند، اما در واقع، برخی بک‌لینک‌های باکیفیت از این TLD می‌آیند که نشان می‌دهد چرا ارزیابی فردی بک‌لینک‌ها بسیار مهم است.

آیا بهبودی از الگوریتم پنگوئن در چشم‌انداز نیست؟

گاهی اوقات، حتی پس از آنکه مدیران وب‌سایت‌ها تلاش‌های زیادی برای پاکسازی پروفایل لینک‌های خود انجام می‌دهند، باز هم افزایش ترافیک یا رتبه‌بندی را مشاهده نمی‌کنند.

دلایل احتمالی متعددی برای این موضوع وجود دارد، از جمله:

  • افزایش ترافیک و رتبه‌بندی اولیه قبل از اعمال جریمه الگوریتمی، غیر موجه (و احتمالاً کوتاه‌مدت) بوده و ناشی از بک‌لینک‌های بد بوده است.
  • پس از حذف لینک‌ها، هیچ تلاشی برای کسب بک‌لینک‌های جدید با ارزش‌تر صورت نگرفته است.
  • تمام بک‌لینک‌های منفی رد نشده‌اند/ نسبت کافی از بک‌لینک‌های منفی حذف نشده است.
  • مشکل از ابتدا مبتنی بر لینک نبوده است.

هنگامی که از جریمه پنگوئن بهبود می‌یابید، انتظار نداشته باشید که رتبه‌بندی‌های شما به جایی که قبل از پنگوئن بودند برگردد، یا اینکه این بازگشت بلافاصله اتفاق بیفتد.

بسیاری از صاحبان سایت‌ها تصور می‌کنند که بلافاصله پس از برداشته شدن جریمه پنگوئن، برای مهم‌ترین عبارات جستجوی خود در بالای نتایج جستجو قرار خواهند گرفت.

اولاً، برخی از لینک‌هایی که شما رد کرده‌اید، احتمالاً به رتبه‌بندی مصنوعی بالا کمک می‌کردند، بنابراین نمی‌توانید انتظار داشته باشید که آن رتبه‌بندی‌ها به اندازه قبل از رد شدن بالا باشند.

ثانیاً، از آنجایی که بسیاری از صاحبان سایت‌ها در ارزیابی کیفیت لینک‌ها مشکل دارند، برخی از لینک‌های باکیفیت نیز به طور اجتناب‌ناپذیر در این فرآیند رد می‌شوند، لینک‌هایی که به رتبه‌بندی‌های بالاتر کمک می‌کردند.

به این موارد، این واقعیت را نیز اضافه کنید که گوگل دائماً الگوریتم رتبه‌بندی خود را تغییر می‌دهد، بنابراین عواملی که قبلاً به نفع شما بودند ممکن است اکنون تأثیر کمتری داشته باشند و بالعکس.

افسانه‌ها و تصورات غلط درباره الگوریتم پنگوئن گوگل

یکی از جذابیت‌های دنیای سئو، وجود جامعه‌ای پویا و فعال است که هر روز نظریه‌ها و نتایج آزمایش‌های جدیدی را منتشر می‌کند.

طبیعتا، این موضوع باعث شده تا افسانه‌ها و تصورات غلط زیادی درباره الگوریتم‌های گوگل به وجود بیاید. پنگوئن هم از این قاعده مستثنی نیست.

در این مقاله، به بررسی چند مورد از افسانه‌ها و تصورات غلط رایج درباره الگوریتم پنگوئن می‌پردازیم که طی سال‌ها شنیده‌ایم.

افسانه: پنگوئن یک جریمه است

یکی از بزرگ‌ترین تصورات غلط در مورد الگوریتم پنگوئن این است که مردم آن را یک جریمه (یا آنچه گوگل آن را یک اقدام دستی می‌نامد) می‌دانند.

پنگوئن کاملاً ماهیت الگوریتمی دارد. گوگل نمی‌تواند آن را به صورت دستی لغو کند.

با وجود اینکه یک تغییر الگوریتمی و یک جریمه هر دو می‌توانند باعث کاهش شدید رتبه‌بندی وب‌سایت شوند، تفاوت‌های اساسی بین آن‌ها وجود دارد.

یک جریمه (یا اقدام دستی) زمانی رخ می‌دهد که یکی از اعضای تیم اسپم وب گوگل به یک سوال پاسخ داده، بررسی کرده و احساس کرده است که باید یک جریمه برای دامنه اعمال کند.

شما از طریق کنسول جستجوی گوگل در مورد این اقدام دستی یک اعلان دریافت خواهید کرد.

هنگامی که تحت تأثیر یک اقدام دستی قرار می‌گیرید، نه تنها باید بک‌لینک‌های خود را بررسی کرده و یک Disavow برای بک‌لینک‌های اسپمی که مغایر با دستورالعمل‌های گوگل هستند ارسال کنید، بلکه باید یک درخواست تجدیدنظر به تیم اسپم وب گوگل نیز ارسال کنید.

در صورت موفقیت، جریمه لغو خواهد شد؛ و در صورت عدم موفقیت، باید مجدداً پروفایل بک‌لینک را بررسی کنید.

کاهش رتبه به دلیل پنگوئن بدون دخالت هیچ عضوی از تیم گوگل اتفاق می‌افتد. همه چیز به صورت الگوریتمی انجام می‌شود.

قبلاً، شما باید منتظر یک به‌روزرسانی یا تغییر الگوریتم می‌ماندید، اما اکنون، پنگوئن در زمان واقعی اجرا می‌شود، بنابراین بهبودها می‌توانند بسیار سریع‌تر اتفاق بیفتند (اگر کارهای اصلاحی کافی انجام شده باشد).

افسانه: گوگل به شما اطلاع خواهد داد اگر الگوریتم پنگوئن سایت شما را تحت تأثیر قرار دهد

یکی دیگر از افسانه‌های مربوط به الگوریتم پنگوئن گوگل این است که شما زمانی که این الگوریتم اعمال شده است، مطلع خواهید شد.

متأسفانه، این درست نیست. کنسول جستجو به شما اطلاع نخواهد داد که رتبه‌بندی‌های شما به دلیل اعمال پنگوئن کاهش یافته است.

دوباره، این نشان‌دهنده تفاوت بین یک الگوریتم و یک جریمه است – اگر شما تحت تأثیر یک جریمه قرار گرفته باشید، به شما اطلاع داده خواهد شد.

با این حال، فرآیند بازیابی از پنگوئن به طرز قابل‌توجهی مشابه با بازیابی از یک جریمه است.

افسانه: Disavow کردن لینک‌های بد تنها راه برگشت از ضربه پنگوئن است

اگرچه این تاکتیک بسیاری از لینک‌های بی‌کیفیت را حذف می‌کند، اما بسیار وقت‌گیر و ممکن است هدر دادن منابع باشد.

پنگوئن گوگل به درصد لینک‌های باکیفیت نسبت به لینک‌های اسپمی توجه می‌کند.

بنابراین، به جای تمرکز بر حذف دستی این لینک‌های بی‌کیفیت، بهتر است بر افزایش تعداد لینک‌های باکیفیت وبسایت خود تمرکز کنید.

این کار تأثیر بهتری بر درصدی که پنگوئن در نظر می‌گیرد خواهد داشت.

افسانه: نمی‌توان از پنگوئن بازیابی کرد

بله، شما می‌توانید از پنگوئن بازیابی کنید.

این امکان وجود دارد، اما نیاز به تجربه در برخورد با طبیعت ناپایدار الگوریتم‌های گوگل دارد.

بهترین راه برای رهایی از اثرات منفی پنگوئن این است که تمامی لینک‌های موجود در وب‌سایت خود را فراموش کنید و شروع به کسب لینک‌های اصیل و تحریری کنید.

هر چه لینک‌های باکیفیت بیشتری به دست آورید، آزاد کردن وب‌سایتتان از چنگال پنگوئن آسان‌تر خواهد بود.

منبع : A Complete Guide To the Google Penguin Algorithm Update

5/5 - (1 امتیاز)

مقاله های دیگر