فهرست مطالب

5/5 - (2 امتیاز)

خرید هاست و دامنه، اولین قدم برای ساخت یک وبسایت شخصی یا کسب‌وکار است. اما برای اینکه سایت شما در دنیای آنلاین دیده شود و کاربران بتوانند به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند، باید یک کار مهم انجام دهید: آموزش اتصال دامنه به هاست.

آموزش اتصال دامنه به هاست

چرا اتصال دامنه به هاست مهم است؟

وقتی دامنه و هاست را به هم متصل می‌کنید، در واقع به گوگل می‌گویید که محتوای سایت شما در کجا قرار دارد. گوگل با این اطلاعات می‌تواند صفحات سایت‌تان را پیدا کند، محتوا را بررسی کند و در نتایج جستجو نمایش دهد.

مراحل اتصال دامنه به هاست:

  1. ورود به پنل کاربری هاست:

    • به پنل کاربری هاستینگ خود (مثلاً cPanel یا DirectAdmin) وارد شوید. معمولاً اطلاعات ورود به پنل را در ایمیل تایید سفارش پیدا می‌کنید.
  2. پیدا کردن بخش مدیریت DNS:

    • در پنل کاربری، به دنبال بخش مدیریت DNS یا Nameservers بگردید. این بخش معمولاً در قسمت تنظیمات دامنه قرار دارد.
  3. دریافت DNS های هاست:

    • در پنل کاربری هاست، DNS های اختصاصی هاست خود را پیدا کنید. این DNS ها معمولاً دو یا چند آدرس هستند که با [نشانی وب نامعتبر برداشته شد] یا [نشانی وب نامعتبر برداشته شد] شروع می‌شوند.
  4. تغییر DNS های دامنه:

    • به پنل کاربری دامنه خود (مثلاً نیک یا ایرنیک) وارد شوید.
    • در بخش مدیریت DNS، DNS های قبلی را با DNS های جدیدی که از هاست دریافت کرده‌اید جایگزین کنید.
    • تغییرات را ذخیره کنید.

آموزش اتصال دامنه به هاست و پارک دامنه در سی پنل

پارک دامنه در سی پنل بسیار ساده است. برای شروع، ابتدا باید اطلاعات ورود به هاست شامل نام کاربری و رمز عبور را وارد کنید. دسترسی به سی پنل معمولاً از طریق لینکی مشابه زیر انجام می‌شود، کافی است به جای “example.com”، نام دامنه خود را وارد کنید:

www.cpanel.example.com

مراحل اتصال دامنه به هاست:

  1. انتخاب گزینه Aliases یا Park Domain: پس از ورود به سی پنل، از قسمت Domains، گزینه Aliases یا Park Domain را انتخاب کنید.

اتصال دامنه به هاست

  1. اضافه کردن دامنه جدید: در صفحه‌ای که باز می‌شود، کادری وجود دارد که می‌توانید دامنه جدید خود را وارد کنید. پس از وارد کردن دامنه، روی دکمه Add Domain کلیک کنید. به این ترتیب، دامنه شما به هاست متصل و پارک می‌شود.

اضافه کردن دامنه جدید

  1. حذف دامنه پارک شده: اگر قصد دارید دامنه‌ای را که پارک کرده‌اید از هاست حذف کنید، به بخش Remove Aliases بروید. در این قسمت، لیست تمامی دامنه‌هایی که روی هاست پارک شده‌اند را مشاهده خواهید کرد. برای حذف دامنه، کافی است روی گزینه Remove کلیک کنید.

حذف دامنه پارک شده

نکات مهم قبل از اتصال دامنه به هاست لینوکس:

پیش از انجام عملیات پارک دامنه یا اتصال آن به سرور لینوکس، باید مطمئن شوید که پیش نیازهای زیر را فراهم کرده‌اید:

  • تنظیم DNS دامنه: قبل از پارک دامنه، مطمئن شوید که DNS‌های دامنه به درستی تنظیم شده‌اند و به سرور مورد نظر اشاره می‌کنند.
  • اختصاص فضای هاست: بررسی کنید که فضای کافی در هاست برای میزبانی دامنه جدید در دسترس باشد.

ساخت ادان دامین (Addon Domain):

اگر نیاز دارید که با دامنه دیگری یک سایت مجزا راه‌اندازی کنید، باید از طریق سی پنل اقدام به ساخت Addon Domain کنید. برای این کار، می‌توانید از آموزش‌های موجود برای اضافه کردن دامنه جدید به هاست استفاده کنید تا با روند آن آشنا شوید.

به همین سادگی، شما می‌توانید دامنه خود را به هاست متصل کنید و در صورت نیاز آن را مدیریت یا حذف کنید.

اتصال دامنه های بین الملل به dns

در پنل شرکت میزبانی سایت خود لاگین کنید. از میان دامنه ها، دامین مورد نظر خود را انتخاب کنید و در بخش تنظیم name server ها، DNS هاست مورد نظر را ست کنید. یک مثال از این مورد می زنیم. همانطور که اشاره کردیم، در هر شرکت هاستینگ ممکن است کمی تفاوت وجود داشته باشد.

از بخش مدیریت دامنه ها، گزینه دامنه های من را انتخاب می کنم. در اینجا لیست دامنه ها را خواهم دید. دامنه ای که مد نظرم هست را انتخاب می کنم. جزئیات آن، تنظیم DNS را انتخاب می کنم. البته ممکن است تغییر DNS، بسته به شرکت میزبانی شما، نام هایی مثل مدیریت name server ، نام سرور ها و … داشته باشد.

اتصال دامنه های بین الملل به dns

سه نکته را فراموش نکنید:

1- دی ان اس هاست که در اینجا ثبت می کنید، هنگام خرید هاست برایتان ایمیل شده. اگر ندارید، از همان شرکت میزبانی که خریده اید، می توانید دریافت کنید.

2- در پایان دکمه ویرایش را حتما کلیک کنید تا تنظیمات شما ذخیره شود.

3- برای دامنه های بین المللی مثل com، org و … بعد از اتصال dns ، پنج تا شش ساعت منتظر بمانید و سپس فرایند پارک دامنه یا اتصال دامنه به هاست را انجام دهید.

تنظیم DNS برای دامنه های IR در اتصال دامنه به هاست

و اما برای خرید دامنه ir، ابتدا به سایت ایرنیک به نشانی https://www.nic.ir/Login وارد شوید. در اینجا هم روی گزینه دامنه های من کلیک کنید. سپس دامنه مورد نظرتان را انتخاب کنید. در یکی از بخش ها دکمه ای به نام “ویرایش ردیف های کارگزاری نام و میزبانی دامنه” می بینید. در اینجا می توانید دی ان اس هاست مورد نظر را برای پارک دامین روی هاست تنظیم کنید.

بعد از این کار باید 12 تا 24 ساعت برای اتصال دامنه به سایت منتظر بمانید.

تنظیم DNS برای دامنه های IR در اتصال دامنه به هاست

خب امیدوارم این آموزش برای رفع مشکل وصل نشدن دامنه به هاست و پارک دامین سی پنل مفید باشد.

5/5 - (2 امتیاز)