فهرست مطالب

امتیاز

آپدیت کافئین گوگل: معرفی و تأثیرات

در تاریخ ۱۰ اوت ۲۰۰۹، گوگل به‌روزرسانی کافئین را معرفی کرد که به یکی از مهم‌ترین تغییرات در تاریخ موتور جستجوی گوگل تبدیل شد.

آپدیت کافئین گوگل چنان بزرگ و تاثیرگذار بود که گوگل ماه‌ها قبل از عرضه رسمی، نسخه‌ای را به عنوان “پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان” ارائه داد. این پیش‌نمایش به متخصصان سئو و توسعه‌دهندگان اجازه می‌داد که به صورت زودهنگام به این به‌روزرسانی دسترسی داشته باشند تا هر گونه مشکل احتمالی را گزارش دهند.

در نهایت، این به‌روزرسانی در تاریخ ۸ ژوئن ۲۰۱۰ به‌طور رسمی عرضه شد.

به‌روزرسانی کافئین گوگل: چه بود و چگونه کار می‌کرد؟

به‌روزرسانی کافئین یک سیستم جدید برای ایندکس کردن وب بود.

این سیستم جدید به گوگل اجازه داد تا داده‌ها را بسیار کارآمدتر از قبل خزیده و ذخیره کند. طبق گزارش‌های خود گوگل، آنها نه‌تنها توانستند اندازه ایندکس خود را افزایش دهند، بلکه نتایج جستجوی تازه‌تری ارائه دهند که برآورد می‌شد ۵۰ درصد تازه‌تر باشد.

چگونه این سیستم کار می‌کرد؟

در سیستم ایندکسینگ قدیمی گوگل، صفحات و انواع محتوا بر اساس نیازهای تخمینی به تازگی، به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شدند.

خزنده‌های مختلف برای بررسی تغییرات صفحات و ایندکس دوباره آنها ارسال می‌شدند. این فرآیند بر اساس طبقه‌بندی محتوای مورد نظر انجام می‌گرفت. اگر یک سایت در دسته “تازه” قرار می‌گرفت، توسط ربات‌های خاصی که محتوا را به‌سرعت به ایندکس اضافه می‌کردند، خزیده می‌شد، اما برای اکثر سایت‌ها، محتوای آن‌ها هر چند هفته یک‌بار دوباره ایندکس می‌شد.

این سیستم باعث می‌شد که محتوای مهم و تازه به‌دلیل طبقه‌بندی سایت از ایندکس گوگل جا بماند.

آپدیت کافئین گوگل

با معرفی کافئین، گوگل توانست داده‌ها را در عرض چند ثانیه خزیده، جمع‌آوری و به ایندکس خود اضافه کند، به این معنا که اطلاعات بسیار تازه‌تر و گسترده‌تری از سایت‌های مختلف در دسترس قرار گرفت.

علاوه بر این، کافئین با درکی از رشد پیش رو و تغییر دستگاه‌ها و انواع رسانه‌ها طراحی شده بود تا بتواند منابع لازم را برای آینده تأمین کند. این موضوع اهمیت زیادی داشت و در به‌روزرسانی‌های بعدی گوگل، مانند به‌روزرسانی هامینگ‌برد در سال ۲۰۱۳، نیز تاثیرگذار بود.

چرا گوگل به‌روزرسانی کافئین را راه‌اندازی کرد؟

به‌روزرسانی کافئین یک تغییر اساسی در سیستم ایندکسینگ گوگل بود، نه یک به‌روزرسانی الگوریتم. در واقع، این به‌روزرسانی تلاشی برای تغییر رتبه‌بندی سایت‌ها نبود، بلکه یک بازسازی کامل از سیستم ایندکسینگ گوگل بود.

چرا کافئین ضروری بود؟

برای درک دلیل این به‌روزرسانی، باید به تغییرات در وب نگاهی بیندازیم. اینترنت در سال ۱۹۹۸، زمانی که سیستم ایندکسینگ اولیه گوگل طراحی شد، با سال ۲۰۰۹ بسیار متفاوت بود.

در زمان ساخت ایندکس اولیه، تنها ۲.۴ میلیون وب‌سایت و ۱۸۸ میلیون نفر در سراسر جهان در اینترنت حضور داشتند. اما تا سال ۲۰۰۹، تعداد وب‌سایت‌ها ۱۰۰ برابر شده و به ۲۳۸ میلیون رسید و تقریباً ۱.۸ میلیارد نفر در تلاش بودند به این وب‌سایت‌ها دسترسی پیدا کنند، و هیچ نشانه‌ای از کاهش رشد در این زمینه وجود نداشت.

علاوه بر این، تغییرات قابل توجهی در انواع رسانه‌های نیازمند ایندکسینگ، مانند ویدئوها، تصاویر، نقشه‌ها و سایر داده‌ها، به وجود آمده بود.

مشکل سیستم ایندکسینگ قدیمی

سیستم ایندکسینگ قدیمی گوگل دیگر پاسخگوی این حجم و تنوع نبود. می‌توانید آن را مانند کمدهای آشپزخانه خود تصور کنید؛ روزانه می‌توانید اقلامی را داخل آن بگذارید و بیرون بیاورید و همه چیز به خوبی کار می‌کند. اما وقتی شریک زندگی شما به خانه نقل‌مکان کند و بچه‌هایی داشته باشید (یا در مورد گوگل، ۱۰۰ بچه)، و علاوه بر آن انواع جدیدی از غذاها به خانه بیاید، وقت آن می‌رسد که نه تنها محصولات را دوباره بچینید، بلکه قفسه‌ها را به‌طور کامل بازسازی کنید.

این دقیقاً همان کاری بود که گوگل با کافئین انجام داد: یک بازسازی کامل برای پاسخگویی به نیازهای روزافزون وب و تضمین اینکه بتواند داده‌های جدید را با سرعت و دقت بیشتری ایندکس کند.

تأثیر کافئین بر وب‌سایت‌ها

برخلاف به‌روزرسانی‌های معمول گوگل، به‌روزرسانی کافئین تأثیر منفی خاصی بر روی سایت‌ها نداشت. با این حال، برخی از وب‌سایت‌ها شاهد کاهش رتبه‌بندی و یا کاهش ترافیک ارگانیک بودند (آیا فقط من این‌طور فکر می‌کنم که این می‌تواند مشابه گفته‌های گوگل باشد؟).

تأثیرات اصلی کافئین

به عبارت دیگر، با راه‌اندازی کافئین، گوگل توانایی خزیدن سریع‌تر و تولید نتایج تازه‌تر از ایندکس بزرگ‌تر را به دست آورد. وب‌سایت‌هایی که اخبار جدید را سریع‌تر پوشش می‌دادند، به دلیل سرعت بیشتر ایندکسینگ پاداش دریافت کردند.

در سیستم ایندکسینگ قدیمی، تنها وب‌سایت‌هایی که در دسته “تازه” قرار داشتند از این مزیت بهره‌مند می‌شدند. اما با معرفی کافئین، این سرعت و تازگی به طور گسترده‌تری در دسترس قرار گرفت و هر وب‌سایتی می‌توانست از این تغییرات بهره‌برداری کند.

این تغییر می‌توانست به عنوان یک ضربه به وب‌سایت‌هایی که قبلاً در ایندکس “تازه” قرار داشتند، دیده شود. اما به طور شخصی، من این تغییر را به عنوان فرصتی برای برابری در میدان رقابت می‌دیدم.

شایعات پیرامون تازگی محتوا

یکی از ویژگی‌های مشترک به‌روزرسانی کافئین با تقریباً تمامی به‌روزرسانی‌های دیگر گوگل، انتشار سریع شایعات درباره بهینه‌سازی برای آن بود.

از آنجایی که این به‌روزرسانی به توانایی گوگل در ایندکس کردن محتوا و تغییرات محتوا به‌طور سریع مربوط می‌شد، مطالب و مقالات زیادی منتشر شد که ادعا می‌کردند به‌روزرسانی مکرر محتوا مزیت SEO ایجاد می‌کند و ایجاد محتوای جدید نیز سیگنالی برای الگوریتم‌هاست.

با این حال، این به‌روزرسانی ارتباطی با تنظیم سیگنال‌های رتبه‌بندی نداشت.

اگر محتوای تازه‌تر منجر به رتبه‌بندی بهتر می‌شد، این به خاطر الگوریتم‌های دیگر بود و نه کافئین.

ممکن است کافئین این امکان را فراهم کرده باشد، اما خود به‌روزرسانی تأثیری بر نتایج به این شکل نداشت.

تأثیر بر جستجو

اگرچه به‌روزرسانی کافئین تأثیر مستقیمی بر رتبه‌بندی‌ها نداشت، اما امکان ایندکس سریع‌تر محتوای جدید را فراهم کرد و زمینه را برای تغییرات بزرگ‌تر آماده ساخت.

ایندکس پیش از کافئین نمی‌توانست با تعداد ~۱.۳ میلیارد وب‌سایت موجود در اینترنت امروز هماهنگ شود و قادر به مدیریت تنوع دستگاه‌ها، فرمت‌های داده و انواع ورودی‌های جستجو که اکنون برای ما عادی است، نبود.

اگر از جستجوی صوتی، RankBrain، و انواع مختلف جستجو از ویدئو تا اخبار جامع و متنوع لذت می‌برید، باید از کافئین تشکر کنید.

منبع : Google’s Caffeine Update: Better Indexing & Fresher Search Results

امتیاز

مقاله های دیگر