5/5 - (1 امتیاز)

در یکی از پادکست‌های سؤالات و پاسخ‌های سئو، از جان مولر (یکی از کارشناسان گوگل) پرسیده شد که آیا مسدود کردن خزش (کراول) یک صفحه وب، باعث از بین رفتن قدرت لینک‌های داخلی یا خارجی (قدرت لینک‌های سایت (Linking Power) ) آن صفحه می‌شود یا خیر. جواب او به ما یک دیدگاه جدید و غیرمنتظره در مورد این مسئله داد و نشان داد که گوگل چگونه از درون به این موضوع و موارد مشابه نگاه می‌کند.

قدرت لینک‌های (Linking Power) سایت

درباره قدرت لینک‌ها Linking Power

لینک‌ها رو میشه از زوایای مختلفی بررسی کرد، اما از نظر لینک‌های داخلی، گوگل همیشه تاکید کرده که این لینک‌ها به گوگل میگن کدوم صفحات مهم‌ترن.

گوگل اخیراً پتنت یا مقاله تحقیقاتی جدیدی در مورد نحوه استفاده از لینک‌های خارجی برای رتبه‌بندی صفحات منتشر نکرده، بنابراین تقریباً همه چیزهایی که سئوکارها درباره لینک‌های خارجی می‌دونن، بر اساس اطلاعات قدیمی هست که ممکنه دیگه به درد نخوره.

حرف‌های جان مولر چیز جدیدی به درک ما از نحوه استفاده گوگل از لینک‌های ورودی یا داخلی اضافه نمی‌کنه، اما یه روش متفاوت برای فکر کردن بهشون ارائه میده که به نظر من از اون چیزی که در نگاه اول به نظر میرسه، مفیدتره.

تاثیر مسدود کردن خزش (کراول) و ایندکس شدن یک صفحه بر روی لینک‌ها

کسی که این سوال رو پرسیده، می‌خواسته بدونه که اگه جلوی گوگل رو بگیریم تا یه صفحه رو بخزه (کراول کنه) و ایندکس کنه، این کار چه تاثیری روی لینک‌های داخلی و خارجی اون صفحه می‌ذاره.

این سوال رو ببین:

“آیا مسدود کردن خزش یا ایندکس شدن یک آدرس اینترنتی، قدرت لینک‌های خارجی و داخلی اون صفحه رو خنثی می‌کنه؟”

موئلر پیشنهاد می‌کنه که برای جواب دادن به این سوال، خودمون رو جای یه کاربر عادی بذاریم. این جواب کمی عجیبه، ولی یه نکته‌ی جالب توش نهفته است.

اون گفته:

“من این موضوع رو از دید یه کاربر بررسی می‌کنم. اگه یه صفحه برای کاربر قابل دسترس نباشه، اون نمی‌تونه کاری باهاش انجام بده و بنابراین هر لینکی که توی اون صفحه باشه، تا حدودی بی‌اهمیت میشه.”

این جواب با چیزی که ما در مورد رابطه بین خزش، ایندکس شدن و لینک‌ها می‌دونیم، هم‌خوانی داره. اگه گوگل نتونه یه لینک رو بخزه، پس اون لینک رو نمی‌بینه و در نتیجه، اون لینک هیچ تاثیری نخواهد داشت.

کلمات کلیدی در مقابل دیدگاه کاربری در مورد لینک‌ها

پیشنهاد مولر برای بررسی موضوع از دیدگاه یک کاربر خیلی جالبه، چون معمولاً وقتی صحبت از لینک میشه، بیشتر افراد اینجوری به قضیه نگاه نمی‌کنن. اما این نظر منطقیه، چون اگه جلوی یه نفر رو بگیریم تا یه صفحه وب رو ببینه، دیگه لینک‌های اون صفحه رو هم نمی‌تونه ببینه، اینطور نیست؟

در مورد لینک‌های خارجی چطور؟ خیلی وقت پیش یه لینک پولی برای یه سایت جوهر چاپگر دیدم که توی یه صفحه وب درباره زیست‌شناسی دریایی و جوهر اختاپوس بود. اون موقع، کسانی که لینک می‌ساختن فکر می‌کردن اگه توی یه صفحه وب کلماتی باشه که با صفحه هدف یکسان باشه (مثل «جوهر» اختاپوس و جوهر چاپگر)، گوگل از اون لینک برای رتبه‌بندی صفحه استفاده می‌کنه، چون این لینک توی یه صفحه «مرتبط» قرار داره.

هر چقدر هم که الان این فکر احمقانه به نظر برسه، خیلی‌ها به این رویکرد «پایه شده بر کلمات کلیدی» برای درک لینک‌ها اعتقاد داشتن، برخلاف رویکرد «پایه شده بر کاربر» که جان مولر پیشنهاد می‌ده. وقتی از دیدگاه کاربر به قضیه نگاه کنیم، درک لینک‌ها خیلی ساده‌تر میشه و احتمالاً بیشتر با نحوه رتبه‌بندی لینک‌ها توسط گوگل همخوانی داره تا رویکرد قدیمی مبتنی بر کلمات کلیدی.

منبع : Google Says This Will Cancel Your “Linking Power”

5/5 - (1 امتیاز)