فهرست مطالب

4.5/5 - (2 امتیاز)

وقتی به گزارش‌های عملکرد جستجوی خود در گوگل سرچ کنسول نگاه می‌کنید، یکی از متریک‌های رایجی که می‌بینید، میانگین رتبه در کنسول جستجوی گوگل است . در این مقاله توضیح خواهیم داد که میانگین رتبه به چه معناست و چرا مهم است.

میانگین رتبه در گوگل سرچ کنسول چیست؟

مقدار میانگین رتبه، میانگین رتبه در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) برای بازه زمانی انتخاب شده در گوگل سرچ کنسول است. می‌توانید میانگین رتبه را برای کل سایت، صفحات، کوئری‌ها و کوئری‌ها بر اساس صفحه خاص مشاهده کنید.

میانگین رتبه چگونه محاسبه می‌شود؟

گوگل تمام حدس‌زدگی‌ها را در محاسبه میانگین رتبه شما هنگام نمایش داده‌هایتان در گوگل سرچ کنسول حذف می‌کند. وقتی کاربری کوئری‌ای را در گوگل وارد می‌کند، صفحات مختلف (یا حتی یکسان) از سایت شما می‌توانند در چندین موقعیت ارگانیک و ویژگی‌های جستجو ظاهر شوند. برای محاسبه میانگین رتبه، آن‌ها بالاترین موقعیت (مکانی که نتیجه جستجوی شما در بالاترین سطح دیده شد) را می‌گیرند و آن را در تمام جستجوهای کوئری در بازه زمانی انتخاب شده میانگین‌گیری می‌کنند. لازم به ذکر است که محلی‌سازی و شخصی‌سازی روی SERP‌ها تأثیر می‌گذارند، بنابراین افراد مختلف نتایج جستجو را در یک ترتیب متفاوت می‌بینند. این ترتیب متفاوت در محاسبه میانگین رتبه در نظر گرفته می‌شود.

بیایید از این به‌عنوان مثال استفاده کنیم:

کاربر 1 (کوئری: تست سئو) سایت شما را در موقعیت‌های 2، 4 و 6 برمی‌گرداند. گوگل موقعیت آن را به‌عنوان 2 طبقه‌بندی می‌کند زیرا این بالاترین موقعیت است. کاربر 2 (کوئری: تست سئو) سایت شما را در موقعیت‌های 3، 5 و 9 برمی‌گرداند. گوگل موقعیت آن را به‌عنوان 3 طبقه‌بندی می‌کند زیرا این بالاترین موقعیت است. میانگین رتبه در این دو جستجو 2.5 است. (2 + 3) / 2 = 2.5. با استفاده از فیلترها، می‌توانید از میانگین رتبه سایت به سمت میانگین رتبه صفحه و کوئری بروید.

میانگین رتبه در گوگل سرچ کنسول چیست؟

برای پایین رفتن از متریک‌های کلی سایت، بالای نمودار عملکرد، روی ‘+ جدید’ کلیک کنید تا یک فیلتر URL تطابق دقیق اضافه کنید. حالا که بر اساس صفحه فیلتر کرده‌اید، تب کوئری‌ها زیر نمودار میانگین رتبه را برای کوئری‌های فردی که صفحه برای آن‌ها رتبه‌بندی می‌شود نشان می‌دهد. این بسیار مفید است زیرا به این معنی است که شما قادر خواهید بود ببینید که سایت شما به طور کلی چگونه عمل می‌کند، بلکه همچنین چگونه صفحات و کوئری‌های فردی عمل می‌کنند. مفید بودن متریک میانگین رتبه به سطحی که شما آن را مشاهده می‌کنید بستگی دارد.

میانگین رتبه برای یک کوئری روی یک صفحه خاص

هنگام مشاهده یک کوئری فردی یا لیست کوئری‌هایی که یک صفحه برای آن‌ها رتبه‌بندی می‌شود، میانگین رتبه یک متریک مفید است. این به این دلیل است که شما این مقدار را در پایین‌ترین سطح آن مشاهده می‌کنید. تنها هشدار برای این مورد برای کوئری‌ای است که تنها چند نمایش در SERPها برای هر بازه زمانی که به آن نگاه می‌کنید دریافت می‌کند. زیرا میانگین رتبه است و به دلیل محلی‌سازی و شخصی‌سازی، میانگین رتبه گزارش‌شده برای کوئری‌های با نمایش بسیار کم می‌تواند بسیار نوسان داشته باشد و بسیار متفاوت از چیزی باشد که خودتان در گوگل می‌بینید. با این حال، برای کوئری‌هایی که هر روز تقویمی تعداد مناسبی از نمایش‌ها را دریافت می‌کنند، اگر این مقدار بالا یا پایین رفت، می‌توانید مطمئن باشید که این یک تغییر موقعیتی است که در SERPها رخ داده است.

میانگین رتبه صفحه

میانگین رتبه برای یک صفحه می‌تواند یک مقدار گمراه‌کننده باشد – و بنابراین ما اغلب توجه زیادی به آن نمی‌کنیم. دلیل اول این است که این یک میانگین برای صفحه در سراسر تمام کوئری‌هایی است که صفحه برای آن‌ها رتبه‌بندی می‌شود. صفحه شما می‌تواند در موقعیت 1 برای کلمه کلیدی هدف رتبه‌بندی شود، اما میانگین آن به دلیل تمام کلمات کلیدی دیگر که برای آن‌ها رتبه‌بندی می‌شود بسیار پایین‌تر خواهد بود. دلیل دوم، به‌ویژه اگر به دنبال به‌روزرسانی و بهبود صفحه هستید، این است که اگر کار خوبی انجام دهید، صفحه شروع به رتبه‌بندی برای مجموعه بزرگتری از کوئری‌ها می‌کند. احتمالاً باز هم میانگین پس از به‌روزرسانی پایین‌تر از میانگین قبل از به‌روزرسانی خواهد بود.

کاهش میانگین رتبه در یک تست سئو

شما می‌توانید این را در تست‌های سئویی که افراد انجام می‌دهند ببینید. تعداد کوئری‌هایی که صفحه برای آن‌ها رتبه‌بندی می‌شود افزایش می‌یابد و میانگین رتبه کاهش می‌یابد. اگر کلیک‌ها افزایش یابند، در نهایت، به‌روزرسانی یک نتیجه خوب بود و می‌توان میانگین رتبه را نادیده گرفت.

میانگین رتبه سایت

مشابه با میانگین رتبه صفحه، میانگین رتبه سایت میانگین تمام کوئری‌ها در کل سایت است. در حالی که ممکن است بالا و پایین برود – می‌تواند خبر خوب یا بد باشد. اگر میانگین رتبه سایت بهبود یابد، ممکن است به این معنی باشد که همه رتبه‌بندی‌های شما بهبود یافته است. همچنین ممکن است به این معنی باشد که سایت شما از SERPها برای بسیاری از کوئری‌ها حذف شده است و شما دیگر برای آن‌ها رتبه‌بندی نمی‌کنید. اگر میانگین رتبه سایت بدتر شود، ممکن است به این معنی باشد که سایت شما برای تمام کوئری‌هایی که برای آن‌ها رتبه‌بندی می‌شود، موقعیت‌های خود را از دست داده است یا ممکن است به این معنی باشد که سایت شما شروع به رتبه‌بندی برای یک مجموعه بسیار بزرگ‌تر از کوئری‌ها کرده است که بر کل میانگین تأثیر گذاشته است. در نهایت، شما باید میانگین رتبه صفحه و سایت را با سایر متریک‌های گوگل سرچ کنسول – کلیک‌ها، نمایش‌ها و نرخ کلیک در نظر بگیرید و به متریک‌های خاص صفحه و کوئری بپردازید تا تعیین کنید که آیا این خبر خوب یا بد است.

4.5/5 - (2 امتیاز)