5/5 - (2 امتیاز)

اگر سایت شما بیش از 3 ثانیه طول بکشد تا بارگذاری شود، 57 درصد از بازدیدکنندگان آن را ترک خواهند کرد. به وضوح، سرعت وب‌سایت برای تجربه کاربری بسیار مهم است. اینجاست که بهترین افزونه‌های کش وردپرس مورد نیاز شما است.

بهترین افزونه های کش برای وردپرس

روش‌های ساده‌ای برای افزایش سرعت سایت وردپرسی شما وجود دارد، مانند بهینه‌سازی تصاویر، خرید سرویس CDN و موضوع اصلی این مقاله، افزونه کش وردپرس.

اگر می‌خواهید به روشی آسان و سریع سرعت وب‌سایت وردپرسی خود را افزایش دهید، کش کردن داده‌ها یکی از اولین مواردی است که باید به آن توجه کنید. ابتدا بیایید تعریف کنیم که کش کردن چیست و چرا مهم است. سپس، برخی از افزونه‌هایی را بررسی خواهیم کرد که می‌توانند این فرآیند را برای شما ساده‌تر و حتی خودکار کنند.

کَش کردن چیست؟

کَش کردن یعنی ذخیره کردن نسخه‌های ثابت فایل‌های سایت شما در یک محل ذخیره‌سازی موقت. این کار باعث می‌شود صفحات وب سریع‌تر به مرورگر بازدیدکننده منتقل شوند.

برای اینکه مزایای کَش کردن را بهتر بفهمیم، بیایید ببینیم وقتی یک بازدیدکننده برای اولین بار سایت شما را می‌بیند چه اتفاقی می‌افتد.

وقتی کاربری صفحه‌ای از سایت شما را باز می‌کند، مرورگر او درخواستی به سرور هاستینگ سایت شما می‌فرستد و از آن می‌خواهد عناصر مختلف سایت شما را (مثل فایل‌های HTML، استایل‌شیت‌های CSS، جاوا اسکریپت، تصاویر و …) برایش بفرستد. سپس سرور شما این منابع را جمع‌آوری می‌کند و به مرورگر کاربر می‌فرستد و در نهایت صفحه‌ای در مرورگر کاربر نمایش داده می‌شود.

اگر از کَش کردن در سایت خود استفاده کنید، برخی از اطلاعات صفحات وب سایت شما به صورت محلی روی دستگاه کاربر ذخیره می‌شود. دفعه بعد که کاربر صفحه‌ای از سایت شما را باز می‌کند، بخشی از این اطلاعات از حافظه محلی کامپیوتر او برداشته می‌شود و نیازی به دریافت آن از سرور وب سایت نیست. همان‌طور که حدس می‌زنید، گرفتن داده‌ها از یک کَش سریع‌تر از دریافت آن‌ها از یک سرور وب دور است.

علاوه بر این، با کَش کردن سایت شما، سرور شما برای بارگذاری یک صفحه وب از منابع کمتری استفاده می‌کند که در نتیجه باعث کاهش زمان دریافت اولین بایت (TTFB) می‌شود. TTFB مدت زمانی است که بین ارسال درخواست مرورگر به سرور و دریافت اولین بایت داده از آن می‌گذرد. این امر باعث بهبود کلی عملکرد وب سایت شما می‌شود.

چگونه کش را در وردپرس تنظیم کنیم؟

خیلی از وبسایت‌ها برای اینکه سریع‌تر بارگذاری شوند از کش استفاده می‌کنن. اما وردپرس به طور پیش‌فرض این امکان رو نداره.

ممکنه شرکت هاستینگ شما این قابلیت رو برای سایتتون فعال کرده باشه (در این صورت شاید نتونید افزونه کش نصب کنید). اگه نه، خودتون می‌تونید این کارو انجام بدید.

شما می‌تونید به صورت دستی کش رو در وردپرس تنظیم کنید، اما باید کدهایی رو به فایل cache.php اضافه کنید یا یک پرس‌و‌جوی SQL بنویسید. اگه تجربه فنی لازم رو ندارید، راحت‌ترین راه استفاده از یک افزونه وردپرس هست.

در ادامه چند تا از بهترین افزونه‌های کش رو معرفی می‌کنیم.

بهترین افزونه‌های کش وردپرس

بهترین افزونه‌های کش وردپرس به شما کمک می‌کنند تا به‌سرعت و به‌راحتی پست‌ها و صفحات وب‌سایت‌تان را کش (ذخیره) کنید. در ادامه، مجموعه‌ای از افزونه‌های پرمیوم و رایگان وردپرس برای افزایش سرعت وب‌سایت معرفی شده است.

  1. WP Rocket

WP Rocket آسان‌ترین و قدرتمندترین افزونه کش

WP Rocket آسان‌ترین و قدرتمندترین افزونه کش پرمیومی است که سرعت وب‌سایت‌تان را به شدت افزایش می‌دهد. این افزونه به‌عنوان بهترین افزونه افزایش سرعت توسط کارشناسان وردپرس توصیه می‌شود و برای افراد مبتدی و حرفه‌ای مناسب است.

علاوه بر فعال‌سازی خودکار 80 درصد از بهترین روش‌های افزایش سرعت وب مانند کش صفحات، پیش‌بارگذاری کش و فشرده‌سازی GZIP، WP Rocket به کاربران اجازه می‌دهد تا فایل‌های CSS و JS را کوچک‌سازی کنند، تصاویر و ویدیوها را تنبل‌بارگذاری کنند، منابع جاوا اسکریپت مسدودکننده رندر را حذف کنند، CSS‌های استفاده نشده را حذف کنند و پاکسازی خودکار پایگاه داده را برنامه‌ریزی کنند. این افزونه راه‌حل کاملی برای بهینه‌سازی نمرات Core Web Vitals و افزایش سرعت وب‌سایت‌تان با چند کلیک ساده است و در عین حال در زمان و تلاش شما صرفه‌جویی می‌کند.

همچنین، این افزونه برای سایت‌های تجارت الکترونیک بهینه‌سازی شده است، بنابراین به‌طور خودکار صفحات “سبد خرید”، “پرداخت” و “حساب کاربری” را از کش حذف می‌کند تا در فرآیند خرید اختلال ایجاد نکند.

آنچه WP Rocket را از سایر افزونه‌های بهینه‌سازی سرعت متمایز می‌کند، این است که بلافاصله پس از فعال‌سازی، با تشکر از ویژگی‌هایی که به‌طور پیش‌فرض فعال هستند، زمان بارگذاری وب‌سایت‌تان را بهبود می‌بخشد.

2. WP Fastest Cache

WP Fastest Cache یکی از محبوب‌ترین افزونه‌های کش (cache) در مخزن رسمی وردپرس است. نسخه رایگان این افزونه، مجموعه‌ای از ویژگی‌های پیشرفته را ارائه می‌دهد. با استفاده از این افزونه، مدیران وب‌سایت می‌توانند تمام فایل‌های کش شده و فایل‌های CSS و JS فشرده شده (minify شده) را حذف کنند یا زمان حذف آن‌ها را برنامه‌ریزی کنند. همچنین می‌توانند گزینه کش را برای دستگاه‌های موبایل و کاربران لاگین شده فعال یا غیرفعال کنند – همه این کارها با تیک زدن یک گزینه در صفحه تنظیمات انجام می‌شود.

صفحه تنظیمات افزونه WP Fastest Cache

برخلاف سایر افزونه‌های کش رایگان مانند W3 Total Cache، WP Fastest Cache نه تنها فایل‌های HTML و CSS را فشرده می‌کند، بلکه آن‌ها را ترکیب می‌کند تا کد شما تمیزتر و صفحات وب شما سبک‌تر شوند.

نسخه حرفه‌ای این افزونه، امکانات بیشتری را ارائه می‌دهد، از جمله فشرده‌سازی فایل‌های جاوا اسکریپت، حذف منابع جاوا اسکریپت که باعث کند شدن بارگذاری صفحه می‌شوند (render-blocking JavaScript) و بارگذاری تنبل (lazy loading) تصاویر.

3. SiteGround Optimizer

SiteGround Optimizer  یک افزونه رایگان، پرطرفدار و برنده جایزه با بیش از یک میلیون نصب فعال است. این افزونه با ویژگی‌های حرفه‌ای طراحی شده است تا سرعت وب‌سایت شما را افزایش دهد و توسط متخصصان وردپرس با بیش از 18 سال تجربه در میزبانی و افزایش سرعت سایت‌های وردپرسی توسعه یافته است.

برای کش کردن، شما کش دینامیک، کش مبتنی بر فایل و ممکشد را خواهید یافت که می‌تواند سرعت سایت شما را به طور قابل‌توجهی افزایش دهد. این افزونه شامل بهینه‌سازی‌های محیطی مانند فشرده‌سازی GZIP، بهینه‌سازی WordPress Heartbeat و کش مرورگر برای اطمینان از مرتب بودن سایت شما و عملکرد سریع‌تر آن است. بهینه‌سازی‌های فرانت‌اند به کاهش اندازه و بهبود سرعت بارگذاری منابع فرانت‌اند کمک می‌کنند. فشرده‌سازی بسیار کارآمد تصویر، اندازه تصویر شما را تا 85٪ بدون از دست دادن کیفیت کاهش می‌دهد.

افزونه سایت‌گراند آپتیمایزر کاملاً رایگان است و برای همه کاربران وردپرس در دسترس است. استفاده از آن آسان است و نکات هوشمندانه‌ای دارد که به کاربران غیر فنی کمک می‌کند تا تعیین کنند کدام بهینه‌سازی‌ها برای سایت آن‌ها مناسب است.

4. کش لایت اسپید

کش لایت اسپید یکی دیگر از افزونه‌های کش وردپرس با رتبه عالی است. این افزونه می‌تواند فایل‌های CSS و جاوا اسکریپت شما را فشرده و ترکیب کند، تصاویر را تنبل‌بارگذاری کند، تصاویر را به صورت خودکار بهینه کند و کارهای دیگری نیز انجام دهد.

داشبورد افزونه کش وردپرس لایت اسپید

آنچه که کش لایت اسپید را از سایر افزونه‌ها متمایز می‌کند، کش سطح سرور آن است که بسیار سریع‌تر از کش سطح PHP است. بنابراین، اگرچه این افزونه رایگان است، اما برای استفاده از ویژگی‌های کش صفحه‌ی داخلی آن، نیاز به استفاده از سرور وب لایت اسپید دارید.

کش صفحه می‌تواند از پرس‌و‌جوهای PHP و پایگاه داده عبور کند و از کوکی‌ها برای ارائه نسخه‌های مختلفی از محتوای کش شده بسته به دستگاه کاربر، موقعیت جغرافیایی و ارز استفاده کند. برای استفاده از این سرور، باید هزینه اشتراک ماهانه کمی پرداخت کنید.

5. WP Fastest Cache 

WP Fastest Cache (سریع‌ترین کش وردپرس)

این افزونه کش، به صورت رایگان در اختیار بیش از یک میلیون کاربر وردپرسی قرار دارد. نسخه رایگان این افزونه، ابزارهای پایه‌ای کش را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما با پرداخت هزینه‌ای نسبتا کم، می‌توانید از امکانات بیشتری مانند کش موبایل، فشرده‌سازی HTML، CSS و جاوا اسکریپت، ترکیب فایل‌های جاوا اسکریپت، به تعویق انداختن اجرای جاوا اسکریپت، بهینه‌سازی تصاویر و بسیاری از راهکارهای دیگر بهره‌مند شوید.

6. W3 Total Cache

W3 Total Cache

W3 Total Cache حتی اگر بیشتر برای افراد فنی مناسب باشد، یکی از قدیمی‌ترین و هنوز هم پرکاربردترین افزونه‌های کش وردپرس است (بنابراین نمی‌توانستیم این فهرست را بدون آن کامل کنیم!). W3 Total Cache یک چارچوب کامل است که به موضوعات کش کردن، کش مرورگر، AMP، استراتژی‌های کوچک‌سازی فایل‌ها و CDN می‌پردازد.

7. مرغ مگس خوار

افزونه مرغ مگس خوار

افزونه مرغ مگس خوار به عنوان یک افزونه همه کاره وردپرس برای بهینه سازی سرعت سایت شما طراحی شده است. این افزونه که توسط سازندگان افزونه Smush ساخته شده است، علاوه بر قابلیت‌های کش کردن، می‌تواند لایه‌های بهینه‌سازی بیشتری را به سایت شما اضافه کند. با این افزونه، سایت وردپرس شما با چند کلیک ساده برای بازدیدکنندگان در هر دستگاهی (دسکتاپ یا موبایل) بسیار سریع می‌شود که برای مبتدیان وردپرس بسیار جذاب به نظر می‌رسد. این افزونه با ارائه توصیه‌های فنی برای سایت شما، معیارهای امتیازدهی برای کمک به درک کارهای شما و نظارت بر مشکلات عملکردی، فراتر می‌رود.

5/5 - (2 امتیاز)