فهرست مطالب

امتیاز

خیلی از کسب‌وکارهای آنلاین، حتی آن‌هایی که تازه شروع به کار کرده‌اند، پول پارو می‌کنند! اگر وسوسه شدید که شما هم به جرگه این کسب‌وکارها بپیوندید، باید دست به کار شوید و سایت خودتان را بسازید.

نگران خرج و مخارج راه‌اندازی سایت هم نباشید!

مثل روز روشن است که داشتن یک سایت و کسب‌وکار آنلاین در مقایسه با داشتن همان کسب‌وکار به شکل سنتی، هم درآمد خیلی خیلی بیشتری دارد، هم راه‌اندازی و هزینه‌های آن به مراتب کمتر است؛ اما خب ما برای محکم‌کاری لیستی از ریز هزینه راه‌اندازی سایت اینترنتی هم برایتان آماده کردیم.

پس اگر می‌خواهید بدانید که راه‌اندازی یک سایت کوچک تا متوسط چقدر برایتان آب می‌خورد، حتماً این مقاله را بخوانید.

نکته: تمام اعداد و ارقامی که در این مقاله می‌بینید، مربوط به تاریخ نگارش این مقاله (هفتم مهرماه ۱۴۰۳) است.

هزینه‌ راه‌اندازی سایت چقدر است

عوامل تاثیرگذار روی هزینه راه‌اندازی سایت

مبلغ نهایی که باید برای ساخت و راه‌اندازی سایت هزینه کنید، بسته به ابعاد سایت‌تان و نیازهایی که دارید فرق می‌کند. اگر موافق هستید، اول به فاکتورهایی که روی هزینه راه‌ا‌ندازی سایت تاثیر می‌گذارند نگاهی بیندازیم، بعد برویم سراغ اعداد و ارقام!

۱. ملزومات اصلی وب‌سایت

هاست یا میزبانی وب، دامنه و گواهینامه SSL سه تا از ملزومات ضروری برای راه‌اندازی یک سایت هستند و بدون آن‌ها سایت شما اصلاً وجود خارجی ندارد.

منظور از هاست یا میزبانی وب، فضایی روی یک سرور است که باید برای ذخیره و نگهداری از فایل‌ها و داده‌های سایت‌تان و نمایش و در دسترس قرار دادن آن در اینترنت، آن را از یک هاستینگ اجاره کنید.

دامنه هم که همان آدرس اینترنتی منحصربه‌فرد سایت شماست که کاربران با جست‌وجوی آن در مرورگرهایشان، می‌توانند سایت‌ شما را پیدا کنند. گواهینامه SSL هم یک پروتکل امنیتی ضروری برای سایت‌تان است که با رمزگذاری اطلاعات، سایت شما را در برابر تهدیدهای امنیتی که اصلاً هم کم نیستند، ایمن می‌کند.

 

نکته: برخی از شرکت‌های هاستینگ از جمله خود لیموهاست، این گواهینامه SSL را به‌صورت رایگان روی سرویس‌‌های میزبانی‌شان ارائه می‌کنند و نیازی نیست برای تهیه آن جداگانه هزینه کنید.

طراحی سایت

بسته به اینکه چه روشی را برای طراحی سایت انتخاب می‌کنید، هزینه ساخت سایت هم فرق می‌کند. اگر از سایت‌‌سازها استفاده کنید، فقط باید هزینه آن پلتفرم را بپردازید.

اگر هم بخواهید از CMS‌هایی مثل وردپرس برای طراحی سایت استفاده کنید، باید دستمزد یک طراح وب حرفه‌ای و هزینه قالب‌ و پوسته سایت را در نظر داشته باشید؛ البته در صورتی که خودتان ساخت سایت با وردپرس را بلد باشید، هزینه‌هایتان به‌طرز چشمگیری کاهش می‌یابد.

در کل هرچه سایت‌تان طراحی پیچیده و خاص‌تر و تعداد صفحات بیشتری داشته باشد، معمولاً گرانتر است.

افزونه‌ها

بعضی از وب‌سایت‌ها، مخصوصاً سایت‌های فروشگاهی و وردپرسی، برای عملکرد بهتر و اضافه کردن قابلیت‌های بیشتر، باید یک سری افزونه را روی سایت‌شان نصب و فعال کنند.

بیشتر این افزونه‌ها رایگان هستند و هزینه‌ای برایتان ندارند؛ ولی آن‌هایی که کمی پیشرفته‌تر هستند و قابلیت‌های خاص‌تری را ارائه می‌دهند پولی هستند و باید برای داشتنشان هزینه کنید.

سئو و بازاریابی

شاید فکر کنید با خرید هاست و دامنه و ساخت سایت کار تمام است و هزینه‌ای دیگری ندارید؛ ولی سخت در اشتباهید!

برای اینکه سایت‌تان بازدیدکننده و مشتری داشته باشد، باید سایت‌تان را برای موتورهای جست‌وجو بهینه‌ کنید و برنامه‌ای برای دیجیتال مارکتینگ داشته باشید. خب همه اینکارها هم برایتان هزینه دارد؛ هزینه‌های مثل استخدام کارشناس سئو، دیجیتال مارکتر، هزینه تبلیغات و …

تعمیر و نگهداری

برای اینکه وب‌سایتتان همیشه بدون ایراد و اشکال در دسترس باشد، باید شش‌دانگ حواستان به سایت‌تان باشد و با استفاده از ابزارهای مانیتورینگ آن را رصد کنید تا در صورت بروز عیب و ایرادی بتوانید بلافاصله آن را رفع کنید که خب همین استخدام نیرو برای مانیتورینگ سایت یا تهیه ابزارهای مناسب، مشمول هزینه برای شما است.

این ۵ مورد، تمام مواردی بودند که ممکن است در راه‌اندازی سایت مجبور باشید برایشان هزینه کنید. حالا بیایید وارد جزئیات شویم و ببینیم راه‌اندازی یک سایت چقدر هزینه دارد.

لیست هزینه‌های راه‌اندازی سایت

ما فرض می‌گیریم که شما کاملاً مبتدی هستید و می‌خواهید از صفر یک سایت را بسازید. پس تمام هزینه‌هایی که در این بخش بررسی می‌کنیم، مربوط به یک سایت کوچک و نوپا است.

بی‌معطلی برویم سراغ اولین جایی که باید سر کیسه را شل کنید!

۱) خرید هاست

بسته به اینکه چه نوع سایتی می‌خواهید بسازید، آپشن‌های مختلفی برای خرید هاست دارید که خب قیمت آن‌ها با هم فرق می‌کند.

اگر سایت‌تان فروشگاهی است، بهترین انتخاب برای شروع، هاست ووکامرس است. این نوع سرویس میزبانی از نظر سرعت، امنیت و عملکرد دقیقاً متناسب با نیازهای یک فروشگاه اینترنتی بهینه‌سازی و پیکربندی شده و بیشترین سازگاری را با قالب‌ها و افزونه‌های سایت‌های فروشگاهی دارد.

قیمت هاست ووکامرس به تعداد بازدید روزانه سایت شما و ایرانی یا خارجی بودن هاست انتخابی‌تان بستگی دارد. اگر پیش‌بینی می‌کنید که تا چند ماه اول بازدید روزانه سایت‌تان کمتر از هزار نفر است، پلن‌های اقتصادی لیموهاست برایتان کافی است؛ ولی اگر فروشگاه‌تان بازدید زیادی داشته باشد، مجبورید پلن‌‌هایی با منابع بیشتر را انتخاب کنید.

نکته: اگر روی سایت‌تان فایل‌های حجیمی مثل پادکست، فیلم و سریال، موزیک و… دارید، احتمالاً در آینده یک هاست جانبی مثل هاست دانلود هم لازم‌تان شود؛ ولی راجع‌به قیمت هاست دانلود اگر بخواهیم بگوییم، در حال حاضر بسته به فضای ذخیره‌سازی و مقدار رم بین ۲ تا ۱۰ میلیون تومان است.

خلاصه اینکه برای خرید هاست، باید حداقل یکی دو میلیون تومان کنار بگذارید.

۲) خرید دامنه

گفتیم که سایت‌تان یک آدرس هم لازم دارد که همان دامنه است. دامنه سایت از دو بخش تشکیل شده است؛ نام دامنه + پسوند دامنه.

چیزی که قیمت دامنه سایت را تعیین می‌کند همین پسوند است. اگر بخواهید آدرس سایت‌تان را با دامنه ملی ایران، یعنی ir در ثبت کنید، هزینه آن ۴۹ هزار تومان است.

این را هم در نظر داشته باشید که دامنه ایرانی هم در خیلی از سایت‌های معتبر خارجی مثل گوگل تحریم است و نمی‌توانید با این دامنه از ابزارهایی مثل سرچ کنسول گوگل، گوگل ادز و… استفاده کنید؛ هم فرایند ثبت و خرید آن کمی طولانی‌تر و پیچیده‌تر است.

دامنه‌های بین‌المللی مثل .com و .net و .org و … هم، با اینکه کمی گران‌تر از دامنه ir هستند، ولی در عوض هم اعتبار بیشتری دارند، هم در دامنه‌های بین‌المللی این محدودیت‌ها را ندارید.

نکته خیلی مهم: در نظر داشته باشید که شما مالک ابدی هاست و دامنه‌ای که تهیه می‌کنید نیستید! شما فقط می‌توانید آن‌ها را برای مدت معینی (یک سال، ۵ سال، ده سال و…) اجاره کنید و موظفید پس از پایان این دوره، مجدداً با پرداخت هزینه آن را تمدید کنید.

۳) هزینه طراحی سایت

برای طراحی سایت سه تا گزینه دارید که هزینه هر کدام فرق می‌کند:

  • طراحی سایت با کدنویسی
  • طراحی سایت با وردپرس (یا سایر سیستم‌های مدیریت محتوا)
  • طراحی سایت با سایت‌سازها

طراحی سایت با کدنویسی پیچیدگی‌ها و مزایای خاص خودش را دارد و گران‌ترین روش برای ساخت و راه‌‌اندازی سایت است. طبق استعلام قیمتی که من از چندین دولوپر گرفتم، هزینه طراحی و کدنویسی یک سایت خیلی متغیر است و نمی‌شود عددی دقیقی برای آن گفت؛ ولی طبق چیزی که من دستگیرم شد، برای ساخت یک سایت خیلی خیلی معمولی و مبتدی، حداقل باید ۴۰، ۵۰ میلیونی کنار بگذارید؛ دیگه بستگی به انصاف آن دولوپر دارد!

هزینه طراحی سایت با وردپرس به‌صرفه‌تر از کدنویسی است؛ دانلود خود وردپرس که رایگان است و هزینه‌ای برایتان ندارد؛ اگر خودتان بلد باشید با وردپرس سایت بسازید و از قالب‌ها و افزونه‌های رایگان آن استفاده کنید که عملاً هزینه‌ای برایتان ندارد.
ولی اگر بلد نباشید و بخواهید از یک طراح وب کمک بگیرید، دستمزد او هم به لیست هزینه‌تان اضافه می‌شود که در حال حاضر تقریباً چیزی بین ۸ تا ۱۵ میلیون تومان است.

روش سوم هم استفاده از سایت‌سازها است. سایت‌‌سازها یک‌سری سایت از پیش آماده‌شده همراه با هاست و دامنه هستند که می‌توانید ظواهر آن را طبق نیازتان سفارشی کنید. تنها بدی سایت‌سازها این است که میزان امکانات و دسترسی و کنترل شما روی سایت‌تان محدود است و مجبورید تا آخر عمرتان برای برقرار ماندن آن، ماهانه یا سالانه هزینه‌ای که کم هم نیست را پرداخت کنید.

در حال حاضر هزینه ساخت سایت با سایت‌ساز از یک میلیون و نیم تا ۱۲ میلیون تومان است.

فکر می‌کنید هزینه راه‌اندازی سایت به همین‌ها ختم می‌شود؟ خیر؛ نگهداری سایت‌ هم هزینه دارد!

۴) هزینه توسعه و نگهداری بعد از ساخت سایت

طبیعتاً انتظار دارید رفته‌رفته سایت شما رشد کند و سیر رشد ترافیک و تعداد بازدیدکننده‌های آن صعودی باشد. صادقانه بگویم که بدون داشتن یک استراتژی بازاریابی و انجام کارهایی مثل سئو، تولید محتوا، تبلیغات، اجرای کمپین‌های بازاریابی و… این کار شدنی نیست. هزینه‌ای هم که برای این کار باید کنار بگذارید، به بودجه شما بستگی دارد.

علاوه بر این، با رشد و توسعه سایت‌تان، چاره‌ای جز ارتقا و به‌روزرسانی منابع هاست یا مهاجرت به یک هاست بهتر ندارید که این هم مشمول هزینه است.

در ضمن، همزمان با توسعه سایت، ممکن است به یک‌سری ایرادات و نواقض فنی هم بر بخورید که برای حل و فصل آن‌ها ممکن است نیاز به پرداخت هزینه باشد.

پس با یک حساب سرانگشتی می‌توانیم بگوییم که اگر هزینه راه‌اندازی سایت را با هزینه‌های سرسام‌آور اجاره یک مغازه و تجهیز کردن آن مقایسه کنید، می‌بینید که هزینه ساخت سایت کاملاً به‌صرفه و حتی ناچیز است.

هزینه‌های راه‌اندازی سایت فروشگاهی چقدر است؟

تمام هزینه‌هایی که تا اینجا گفتیم، درباره فروشگاه‌های اینترنتی هم صدق می‌کند؛ منتهی فروشگاه‌های اینترنتی به خاطر ویژگی‌های اضافه‌تری که نسبت به سایت‌های معمولی دارند، یک‌سری هزینه‌های جانبی و اضافه‌ بر آن‌ها روی دست‌تان می‌گذارند.

مثلاً فروشگاه‌های اینترنتی به درگاه پرداخت نیاز دارند و با فعال‌سازی آن باید ازای هر تراکنش مقدار مشخصی کارمزد بپردازید. یا مثلاً افزونه‌های حمل‌و‌نقل و صفحات محصول بیشتر، دریافت اینماد و… همگی قابلیت‌های اضافه‌ای هستند که هزینه‌‌ای علاوه بر آنچه تا اینجا گفتیم برایتان می‌تراشند.

البته این روی سکه را هم در نظر بگیرید که راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی آنقدری برایتان سودآور است که این هزینه تقریباً در برابر آن ناچیز است:)

امتیاز

مقاله های دیگر